Zwangerschapscursus

Hoi Dames!
Ik ben op de helft en moet me nu toch echt gaan opgeven voor een cursus, wil ik er nog bij kunnen. Hoe liggen jullie ervaringen hiermee? (vooral een vraag voor al eerdere mamma's) Is het nodig? Heb je er echt baat bij of heb je ook een prima bevalling gehad zonder een cursus? Deel even je mening! Mijn interesse gaat wel uit naar een cursus die mij voorbereidt op de bevalling. Dat Yoga en zwemmen enzo trekt me niet zo. Alvast bedankt voor jullie mening en advies!
Kus Linda
 
Hoi hoi,

Ik heb vorige zwangerschap de cursus "samen bevallen"gedaan, die je doet met je partner.
Wij hebben er veel aan gehad, ook al waren de oefeningen soms beetje zweverig (naar onze mening)
De ontspanningsoefeningen heb ik veel aan gehad, aangezien ik in een weeënstorm zat en niet de tijd had om op adem te komen. Zo kon ik toch beetje ontspannen en rustig blijven.
Ze bereidden je ook helemaal voor. Wat gebeurt er tijdens de bevalling, wat kan je allemaal verwachten, wat kan je partner voor je betekenen dat soort dingen.
Zwemmen deed ik soms daarnaast, gewoon omdat het lekker was.

Succes

Reneke
 
Bij de eerste heb ik een cursus ontspannen bevallen gedaan. Wat vroeger zwangerschapsgym was. Pfff, eigenlijk alleen maar praten, nauwelijks oefeningen. Wel veel voorbereiding op de bevalling, maar lees je een boek dan weet je hetzelfde.
Ik vond het helemaal niets, ik had geen kwaaltjes, een super zwangerschap, maar kreeg vanalles aangepraat.
De tweede keer heb ik zwangerschapsyoga gedaan, 10 keer voor de bevalling en 4 keer erna. Dat vond ik zo lekker. Al je spieren rekken en strekken, ik kwam helemaal ontspannen terug en ging daarna meestal ook een paar uur slapen! Ook info over de bevalling, maar geen kwaaltjes gezeur enzo. Wel wat zweverig, maar dat krijg je met yoga. Ik vond het een heerlijk ontspannen uurtje voor mezelf.
Ik ben van plan dat dit keer weer te gaan doen.
Verder is een cursus niet echt nodig, lees wat boeken als Veilig bevallen van Beatrijs Smulders, dan heb je ook alle informatie.
En aan het oefenen van weeen wegpuffen heb ik nooit iets gehad, dat was ik allemaal weer vergeten.
 
@ reisa haha ik wist de pufoefeningen nog wel, maar had ruzie met verpleegkundige omdat zij vond dat ik anders moest puffen. Ging haar bijna te lijf met mijn infuuspaal hahahaha

 
Ik heb bij mijn dochter geen enkele cursus gedaan en het is allemaal prima gegaan. Ik zag mezelf niet op een pufcursus zitten vooral niet in mn eentje. Ik heb nu weer hetzelfde..als er nou een vriendin meekon dan had ik t misschien wel gedaan. Ik ga nu gewoon zelf lekker zwemmen,wandelen etc en als ik moet bevallen wijst alles zichzelf wel. Vriendin van mij heeft zwangerschapspilates gedaan (8lessen voor 130,- ) zij heeft er achteraf echt spihjt van gehad ze waren bijna alleen maar aan t beppen.
 
Ik ben bij mijn eerste op zwangerschapscursus geweest. Zoals je uit de berichten hierboven al kunt begrijpen. Je moet er wel een type voor zijn.

Ik heb de cursus zwanger compleet gedaan(stichting jeugd en gezin 10 lessen 27,-). Ik vond het geweldig, niet zozeer om de oefeningen en het puffen enzo. Gewoon lekker als zwangeren onder elkaar kletsen over je kwaatjes, praten over je onzekerheden enz. En als met al, heb ik er stiekemweg wel wat aan gehad. Door het doen van de oefeningen en de lessen over de volgorde van gebeurtenissen tijdend de bevallen, ging ik ontspannen vol zelfvertrouwen de bevalling in.

De ene vrouw die snapt dat bevallen gelijk en de natuurlijke instinkten gaan aan het werk bij de eerste wee.

Mijn moeder en schoonmoeder vertelden dat ze bij de derde/vierde geen zwangerschapscursus meer hadden gedaan (logisch) en toen het puntje bij het paaltje kwam wisten ze niet meer hoe ze moesten puffen en persen.

En ik heb aan de cursus natuurlijk ook een aantal fijne vriendinnen over gehouden waarmee ik nu (na 1,5 jaar) nog regelmatig "hyve" contact heb en eens in de zoveel maanden bij elkaar kom. Vooral na de bevalling was dat fijn, en je sleept elkaar door alle baby-kwaaltjes en probleempjes heen.

Of ik het nu bij de 2e weer zou doen...weet ik niet, het wordt toch niet zo gezellig en bijzonder als de vorige keer. Misschien bij de 3e wel weer, gewoon omdat na een dagje moederen ik er wel eens een avondje eruit wil ;)
 
ik heb bij de 1e helemaal niets gedaan!! Mijn man gaat toch niet mee, riep hij gelijk al!!! En tijdnes de bevalling wil je wel puffen tijdens de weeën ;-)..

Ik wil mij nu denk ik opgeven voor yoga, meer om even wat voor mezelf te hebben en lekker te ontspannen..De kleine uk van 8 maanden vraagt ook veel tijd en energie..
Dan sla ik de partner avond wel over, want naar yoga krijg ik em al helemaal niet mee!! hahaha
 
hoi hoi
ik ben nog niet bevallen, dat kan elk moment maar ik heb yoga gedaan,
het was niet zweverig, gewoon rustig lichaamsoefeningen doen, je traint echt je bekkenspieren ook en je leert met ademhaling de weeen opvangen
ik vond het heel relax en ik oefen thuis ook. want onderrugpijn start nu al en mijn heupen hebben het zwaarder.

bij yoga is ook een partnerles, helaas durfde mijn kerel het nog niet aan. denken aan de bevalling was nog te hoog gegrepen voor hem.
 
Terug
Bovenaan