Zwangerschapsdementie

dag dames,

hebben jullie ook zo'n last van vergeetachtigheid?
ik had het tijdens mijn vorige zwangerschap en nu weer...
ik laat sleutels in de voordeur en zelfs in het contact van de auto zitten, ga zonder handtas naar mijn werk, loop naar de keuken en weet als ik daar ben niet meer wat er ging doen, etc. echt zo gek!!
steeds als ik zeg dat dat door m'n zwangerschap kotm lachen mensen me een beetje uit, maar ik heb net eens zitten googlen en het is dus echt wteenschappelijk bewezen dat zwangerschapsdementie bestaat!! er is zelfs iemand op gepromoveerd! onderstaand een korte samenvatting voor degenen die ook met spottende lachjes te maken krijgen als ze zeggen dat ze last hebben van vergeetachtigheid door hun zwangerschap.

groetjes!!

Promotie mw.drs. R.H.M. de Groot
in de Faculteit der Gezondheidswetenschappen.
Titel: “Fatty acids, pregnancy, and cognition”.
Promotores: Prof.dr. G. Hornstra; Prof.dr. J. Jolles.
Donderdag 6 november 2003, 12.00 uur

Een belangrijke bouwsteen van de hersenen is het vetzuur DHA (docosahexaeenzuur). Uit onderzoek bleek dat DHA daalt tijdens de zwangerschap. Om het gevolg van deze daling op het hersenfunctioneren te onderzoeken, werden zwangere vrouwen vergeleken met niet-zwangere vrouwen en bleek de cognitie te veranderen ten gevolge van zwangerschap. Zwangere vrouwen hadden een slechter geheugen en ook 32 weken na de bevalling was dit nog zo. Selectieve aandacht daalde tijdens de zwangerschap, maar herstelde zich na de bevalling.

Grappig om te lezen dat ik toch niet langzaam gek word ;-)

Zeg zelf altijd maar als ik weer wat vegeet dat ik bij het zwanger worden mijn schedeldak tijdelijk heb moeten inruilen voor een vergiet. Mensen doen er inderdaad wel lacherig over, maar ik krijg ook wel veel steun! Soms tot het vervelende toe...

Om maar even een anekdote van mijn 11de week te vertellen:

Ik ging boodschappen doen en normaal heb ik geen briefje nodig en weet ik zo wat ik nodig heb. Die dag kwam ik thuis met een pak yoghurt en een appel. En dat op een zaterdagavond, waardoor we die zondag naar de afhaal moesten, want ik had geen eten gekocht, haha! Had er wel bijna een uur over gedaan...

Nu maak ik elke keer een briefje voor ik de deur uitga en bel ik soms nog naar huis om te vragen of dit of dat op is...

Wel prettig om te weten dat het ooit wel weer goed komt!

groetjes
Sas

heeeeeeeeeeeeeeeeel herkenbaar!

Met mijn 1e zwangerschap had ik 6mndn NA de bevalling, last van vergeetachtigheid. ik kon niet knipperen met mijn ogen of ik was al vergeten wat ik ging doen of zeggen! ik raakte er zo van in de stress dat ik met een blocnote in mijn achterzak heb rondgelopen. zodra er maar een gedachte opkwam, schreef ik het op.

nu ben ik 21+ weken zwanger en het is al zover ; ik leg lege flessen in de koelkast en lege potjes terug in de la.
Laatst vond ik een boxer van mijn man in de vuilisbak, reactie: heb IK dat gedaan?
sjonge jonge jonge...

Ja, gelukkig maar dat het verklaarbaar is!

Mensen die het niet geloven had ik wel even een praktijkvoorbeeld willen laten zien hoor haha.

Soms zit ik op mijn werk te praten of achter de pc en dan denk ik echt aan alles behalve werk. Echt ernstig...... en dingen vergeten gebeurt nu ook al steeds vaker.

Niks aan, maar ja je doet er niet zo veel tegen. Misschien een beetje braintraining???

Ook ik heb daar last van.
Zo zijn we donderdagavond naar de winkel gegaan, kom ik erachter dat ik de kortingskaart vergeten ben. Stom, want ik had hem nog wel op mijn tas klaar gelegd. Gister kwamen we er achter dat we de boodschappen waarvoor we naar de winkel gingen niet gekocht hadden. Af en toe voel ik me echt oerstom. Ik kon voor mijn zwangerschap namelijk bijna alles wel onthouden.
Maar mijn man vind het juist wel grappig dat ik nu zo ben. Hij kan er wel mee lachen. En gelukkig vrolijkt dat me wel weer op.

Als het maar niet erger word (bijv. dat je op straat staat, en er dan achter komt dat je nog geen kleren aan hebt).

Nog effe volhouden allemaal.  

hoihoi

Nou mijn hersens zijn inmiddels ook verweekt.
Ben vandaag de afspraak met de verloskundige vergeten.
Dat soort dingen vergeet ik dus nooit ik ben normaal gesproken
een wandelende kalender.
Morgen maar gauw even bellen voor een nieuwe afspraak.

Bij mijn vorige zwangerschap was ik mijn sleutels kwijt die
vond ik 's avonds terug in de koelkast.....pfff dat wordt nog wat.

groetjes
Bianca mv Lorenzo.

Terug
Bovenaan