Zwangerschapsdiabetes

<p>Hallo iedereen,</p><p style="text-align: right;">ik heb zwangerschapsdiabetes en hou dit momenteel onder controle met een dieet. Dit lukt goed! Maar soms heb ik wel eens een uitschieter, als ik frietjes heb gegeten of een boterkoek... Weet iemand of het effectief schadelijk is, als je heel af en toe te veel suiker hebt?? Ik spreek dan over 2x een maaltijd/ week ofzo. Dankjewel voor de info!! </p>
 
Hoihoi, 
Ik heb al sinds mijn 10de diabtes dus niet door zwangerschap of iets.
Ben nu zwanger van mijn 2de kindje, maar als jij af en toe een uitschieter hebt is dit niet vreselijk erg of iets hoor.
Mama's met type 1 hebben dit namelijk zelfs veel vaker dan het aantal x in de week die jij benoemt. 
Eerste kindje is bij mij ook gezond ter wereld gekomen. Het ongecontroleerd zijn en te regelmatig hoog staan heeft vooral effect wat ik begreep.
Niet dat je uren aaneen veel te hoog staat.
En vooral in het geboorte gewicht mijn dochter was 2880 gram met uitschieters in mn bloedsuiker. 
Hopelijk heb ik je een beetje gerust gesteld. En ander kan je mis altijd overleggen met je diabtes verpleegkundige/ Vk of je op die momenten dat je weet er komt een uitschieter door eten, je eventueel een beetje insuline kunt spuiten.
Succes! 
 
 
Hoi , 
Ik heb ook zwangerschapsdiabetes en probeer het ook onder controle te houden door m’n eten aan te passen en na een flinke portie friet is die soms ook wat te hoog. Ik pas dan de volgende keer m’n portie friet hierop aan en doe er dan gewoon iets van doperwten bij dan schiet het niet zo snel omhoog. Om hier voor insuline te gaan spuiten vind ik zelf wat te ver gaan omdat het soms maar op 0.4 te hoog is. Denk dat dat de baby daar te veel hinder van zal ondervinden alleen als je door een dieet het niet aangepast krijgt en je structureel te hoog zit dan zal de baby dat wel merken. Dan maar wat minder friet eten .
 
Nee hoor.
Ik had ook zwangerschapsdiabetes. En ben 15 september bevallen van een gezonde zoon!
Vooral de laatste weken was ik niet zo streng meer, maar mijn waarden kwamen nooit hoger dan 8.5. Dus weet niet wat voor jou hoge waarden zijn?
 
 
Ik denk dat je voor jezelf een afweging moet maken in wat jij belangrijker vindt.
De opties die je hebt is gewoon eten eventueel met insuline, of je dieet volgen waar bijna geen friet (voorbweld) in past.
In het diabetes dagboek is opgenomen dat je moet bellen bij twee maal een verhoging in de bloedsuiker, dus zeker doen als je dit structureel hebt nadat je een keuze hebt gemaakt in wat voor jou haalbaar is.
 
Ik heb ook begrepen dat het vooral schadelijk kan zijn als de waardes telkens wisselen.. en na snelle suikers (snoep enz) schiet hij wat sneller omhoog en zakt ie ook weer wat verder naar onder. Dit is dus iets wat je niet te vaak moet doen.    
 
Momenteel ben ik zwanger van ons tweede kindje en ook voor de tweede keer weer zwangerschapsdiabetes helaas. Heb de vorige keer geen insuline nodig gehad en deze keer (tot nu toe, ben 28 weken) ook niet. Als je zo af en toe eens een uitschieter hebt is dat echt geen probleem! Als het maar niet structureel is. Maar als het goed is houd je diabetes verpleegkundige en internist dit ook in de gaten toch? Ik word iig om de zo veel weken gebeld om mijn waardes door te geven.
 
Terug
Bovenaan