Zwangerschapsdiabetes

<p>Hallo,</p><p>Ik ben nu dikke 26 weken zwanger en heb zwangerschaps diabetes. <br />ik eet geen suiker meer maar veel groentes en gezonde tussendoortjes.</p><p>nu voel ik me wel heel snel moe en uitgeput. Zeker na een hele dag lesgeven. <br />niemand die tips heeft om dit te verminderen?</p><p> </p><p>bedankt.</p><p>lotte </p>
 
Omdat je geen/ weinig koolhydraten eet heb je een andere brandstof nodig. Dit worden dan vetten, zoveel mogelijk de gezonde dan natuurlijk. Kijk maar eens op keto dieet. Bijvoorbeeld 10% yoghurt, avocado maar ook mayonaise en ongezoete slagroom mag je nu wat van nemen.

Tijdens mijn zwangerschap erge diabetes gehad. Kon zelfs geen koolhydraat beperkt brood eten. Maar door te vervangen door vetten raakte ik prima verzadigd en kon heerlijk eten. Ik maakte bijvoorbeeld zelf kwark taartjes met een bodem van chocolade gemaakt van kokos olie, zoetstof uit een flesje en cacao, kwark met aardbeien en gelatine. En nog veel meer lekkers. Na mijn zwangerschap bleek ik ook nog eens 3 kilo te zijn afgevallen ipv aangekomen ?
Succes!
 
Hoi, ik heb geen ervaring met diabetes maar moest zelf wel mijn suikers meer onder controle krijgen (pcos en lactose en gluten intolerantie). Misschien is dit niet wat jij zoekt, maar ik heb maaltijden vervangen zoals hier beschreven werd door plantaardige/lactose vrije Yoghurt/kwark, maar ook zaden/noten en bv boekweitpannenkoekjes ipv brood. Ik had hetzelfde probleem op groenten. Ook maak ik meer gebruik van bv linzen of kikkererwten, avocado en olies. Het is ook een kwestie van wennen denk ik.. want na een paar maanden gaat het nu een stuk beter.. Even zoeken naar wat het fijnste werkt voor jou…
 
Melkproducten hebben ook koolhydraten. En peulvruchten zetmeel, dus koolhydraten. En koolhydraatloos hoeft niet volgens mijn gyn/dietist uit het ziekenhuis. Dat heb je als zwangere gewoon nodig. Koolhydraten zitten in bijna alles. Als je dat gaat elimineren hou je een heel ongezond eenzijdig dieet over.
Maar zoveel mogelijk opletten dat het volkoren is dus, en verspreiden over de dag. Dus liever 2 x een broodje met wat groenten erbij, dan 1 x twee boterhammen en dan lang niets eten. Melkproducten mag je ook hebben. Maar pas op dat je niet alles voor melk en kwark enzo gaat vervangen. 
Snoep koek chips, maar ook pizza hamburgers witte pasta enzo is niet zo'n goed idee. Dat zijn snelle suikers.
Als snacks eet ik vaak nootjes en ik verspreid mijn 2 stuks fruit over de dag. Ik heb ook volkoren crackers met pitten en zaden waarvan ik er een eind van de middag mag met bijvoorbeeld een plak kaas. Iets als rauwkost of wat avocado en een ei kan altijd. Als je vlees eet kun je ook wat stukjes kipfilet ofzo eten.
 
Je zou een beetje uit kunnen zoeken ( voor zover je dat nog niet gedaan hebt) waar je op reageert en waar niet op.
ik kon bijvoorbeeld geen pasta of rijst eten maar wel 100 gram aardappelen zonder een te hoge suiker te krijgen ( en dus ook af en toe klein portie frietjes en een frikandel :))
zoals al eerder gezegd je hoeft niet compleet koolhydraat arm te gaan gelijk, maar idd verdelen over de dag en prikken prikken prikken om te onderzoeken wat voor jou mogelijk is en wat niet.
Toen ik eenmaal doorhad wat wel en niet kon vond ik het goed te doen en bijkomend voordeel aan geen snoepjes en chips en de drie p is idd niet zoveel gewichtstoename 
 
Terug
Bovenaan