Zwangerschapsdiabetes.......

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje, wie is er hier bekend met diabetes tijdens de zwangerschap?
Ik moest vanochtend naar de VK en die controleerde mijn urine en die vroeg of het ochtendurine was en of ik misschien gisteravond veel genoept had....
want de suikerspiegel was extreem hoog zei ze, nou moet ik bloed gaan laten prikken, één keer nuchter daarna eten een uurtje later weer en dan om een uur of drie nog een keer.... iemand ervaring mee?

Groetjes, Angel

Hoi Angel,

Yep, hier iemand met ervaring.

Bij mij werd bij 12 weken een verhoogd bloedsuiker ontdekt. Omdat het een momentopname kon zijn (ik had net een banaan gegeten), moest ik enkele weken later een ontbijttest doen (ontbijten in het ziekenhuis en om de zoveel tijd bloed laten prikken).
Hieruit bleek dat mijn lichaam de suiker niet snel genoeg afbrak (insuline  zet suiker om, maar door de hormonen van de placenta kan dat proces bij sommigen verstoord raken)  en ik moest een koolhydraatbeperkt dieet gaan volgen.

Op zich goed te doen hoor, niet meer dan 6 eetmomenten - maar wel normale hoeveelheden hoor-, tussendoor geen suikerhoudende drankjes (dus ook geen vruchtensapjes) en je energie uit zetmeelkoolhydraten halen (zetmeel uit granen enzo)  in plaats van suiker. Dus niet meer snoepen helaas...
B
ij een tweede en derde test bleek het suikergehalte onder controle, dus ik moest het dieet blijven volgen. Zorgde er gelijk voor dat ik niet te veel aankwam, haha.

Het is goed als  het wordt ontdekt want je baby kan er na de geboorte echt last van krijgen. Ik hoop op een goede test voor jou, maar als je het hebt, is het natuurlijk vervelend, maar zoals je leest zijn de effecten  meestal met een dieet te verhelpen. Een enkele keer moet je medicijnen slikken of spuiten, maar dat is volgens mijn gyn maar zelden het geval.
Meestal is het na de bevalling ook weer over.

hopelijk heb je hier wat aan, succes!

groetjes, Marnie (38 weken)

Hoi ben nu zwanger van de tweede en heb ook weer zwangerschapssuiker. Ik moet elke 4 weken mijn suiker laten prikken. Je hebt verschillende suikercurves bv sóchtends nuchter prikken dan een zoet drankje drinken na een half uur weer prikken dan weer een half uur wachten en nog een keer prikken. Dan kijken ze of je suikergehalte op een normale manier daalt.

Of bv om de drie uur prikken dan mag je gewoon ontbijten, drinken, en lunchen zoals je gewend bent en kijken ze hoe jouw suiker spiegel daarop reageerd.

Ik loop zelf nu bij een dietiste voor een zogenaamd koolhydratendieet [dit zijn de voedingssuikers in je voedsel] Zodat je gedurende de dag evenveel binnenkrijgt. zodat je geen schommelingen hebt van de ene keer te veel suiker en de andere keer zo slap als een vaatdoek voelt omdat je suiker te kort komt.

als je suiker teveel schommelt kan het zijn dat je kindje te hard groeit en het voor jou heel zwaar word om je volledige zwangerschap uit te dragen.

Maar of je nog thuis mag bevallen heb geen idee ik in ieder geval niet

Hoi,

Bedankt voor jullie reactie, ik ben net voor de eerste keer wezen prikken en ga zo terug voor de tweede keer, ik denk dat het allemaal wel meevalt want ik heb gister mijn urine nog een keer laten controleren bij de VK   en toen was het wel goed.... maar we wachten gewoon rustig af.

Groetjes, Angel

Mag ik ook een vraagje stellen?

Mijn suikergehalte is nu 4 keer gemeten, 2 keer te hoog en 2 keer prima.

De 1ste keer via mijn vinger 4.2 (prima) toen suikerdrankje en uur wachten en daarna 2 buisjes bloed. uitslag 7.8 (wat hoog)

Vandaag urine heen gebracht, zat suiker in urine en was erg troebel. uitslag boven 10 maar 's avonds via vingerprik 4.2

Ik snap er werkelijk niets meer van.

Nu moet mijn urine op kweek gezet worden en kan ik het maandag inleveren, vanwege de vlokken en troebelheid.

Ik had vanacht heel erg last van links in mijn buik, richting de lies, echt extreem veel pijn, veel heftiger dan bandenpijn. Wat is dat dan?

Mijn arts vroeg of ik dikke vingers had? Nee dus!! Het kon ook stuwing zijn maar ik moest langs komen als ik last bleef houden.

Ik vind het zo onduidelijk allemaal.

Groeten, Linda

Terug
Bovenaan