Zwangerschapsgym, yoga enz. enz. enz.

Hallo allemaal,

Ik, 19 wkn zwanger van de eerste, ben benieuwd naar jullie ervaringen met gym en dergelijke. Ik wil misschien een cursus gaan doen maar hoe, wat, welke is voor mij nog niet duidelijk.
Hebben jullie gekozen om een cursus te doen? Of wil je juist geen cursus doen en welke reden heb je daarvoor??
Er zijn zoveel verschillende dingen, maar waar heb je nou echt wat aan?

Groetjes Siona
 

Hey Siona!

Ik heb er bewust voor gekozen om geen cursus te doen, dus geen gym of yoga.
Het is niet omdat ik lui ben ( wat veel mensen dan al gaan denken), maar omdat ik denk dat ik ook wel zonder cursus kan, bevallen.
vroeger deden ze het ook zonder die dingen en ik denk eigenlijk dat als het eenmaal zo ver is en je bent aan het bevallen, dat je het merendeels op je eigen manier gaat doen!
Ik vind dat iedereen het zelf moet weten en ik hoor ook wel dat het heel leuk kan zijn maar of je er wat aan hebt, daar zijn de meningen over verdeelt, na wat ik gehoord heb hebben de meesten er weinig aan gehad, wat overigens niet wil zeggen dat het niet lekker kan zijn bijv Yoga!
maar ik ontspan me wel op andere manieren.

ik wens je veel succes bij je beslissing!

Liefs sarah 31w1d zwanger van 1e kindje

ps spreek je wel weer op msn! :)
 
mijn man en ik doen de cursus samen bevallen. Veel informatie kun je ook wel uit boekjes of van internet halen. Maar de meerwaarde zit voor mij erin dat je het samen doet (9 bijeenkomsten) en dat je andere stellen in dezelfde situatie leert kennen. Bovendien zorgen die mannen ervoor dat er niet zo'n klagerig sfeertje ontstaat, wat nog wel eens gebeurt bij de cursus van de thuiszorg.
Of ik er iets aan heb tijdens de bevalling zal ik over ongeveer 3 weken ervaren.
groetjs
greet (36+6)
 
Ik ben nu 30 wkn zwanger en doe sinds een paar weken zwangerschapsgym. Ik stond er een beetje sceptisch tegenover, maar omdat het toch vergoed wordt door de verzekering wilde ik het wel proberen. Ik moet zeggen dat ik het toch wel fijn vindt. We hebben bijv. oefeningen gekregen die goed helpen bij rugpijn, ademhalingsoefeningen en volgende week gaan we puffen.

Aan de hand van een boek met tekeningen heeft de fysio (die de gym geeft) precies laten zien hoe een bevalling in het werk gaat, dit vond ik erg mooi om te zien en zo leer je ook wat de verschillende fases van een bevalling zijn. Ik denk dat je hier veel aan kunt hebben. Verder is het gewoon leuk om andere zwangeren te ontmoeten.

groetjes,
Simone

 
Hallo,
ik heb bij mijn 1e zwangerschap (meid van nu 2 1/2 jaar) aan zwangerschapsgym gedaan en heb dat, persoonlijk, zonde van mijn tijd gevonden. Tijdens de bevalling zelf had ik rugweeen en  heb ik dus gemerkt dat  mijn lichaam me precies aangaf wat ik wel en niet moest doen en dat  de gym daar eigenlijk niets aan bijgedragen heeft op welke manier dan ook.
Vandaar ook dat ik nu bewust helemaal niets heb gedaan  en vertrouw op de oerkrachten die vrijkomen en precies aaangeven wat te doen.
Groeten! Claudia (38 w 2e kindje)
 
Hoi Siona,

Ik moet morgen voor 't eerst naar zwangerschapsgym, dus of 't leuk is of niet dat kan ik je nog niet vertellen.
Eerst wilde ik helemaal niet zoiets doen omdat je toch vaak hoort dat je er tijdens de bevalling nauwelijks tot niets mee doet. En ik ben gewoon niet zo'n type die met z'n allen bij elkaar gaat zitten 'klagen' over kwalen en ervaringen uitwisselen, daarvoor heb ik genoeg zwangeren in m'n omgeving.
Maar nu is 't bijna zover en zowaar heb ik er heel veel zin in. Ik heb namelijk bedacht dat het op zich natuurlijk heel erg leuk is dat je met zwangeren bij elkaar zit, die allemaal ongeveer even ver zijn als dat jij bent. En wie weet hou je er leuk contact aan over, heeft je kind gelijk al 'speelkameraadjes'. Dat hoeft natuurlijk niet, maar als ik naar mijn buurvrouw kijk, die heeft uit beide groepen een paar vriendinnen over gehouden, leuk toch! En ook heb ik 't idee dat ik nu op een hele andere manier, 1 avond in de week lekekr bezig ben met m'n zwangerschap.
Het is natuurlijk zo dat je moet doen wat bij je gevoel past, maar als ik dat had gedaan was ik niet gegaan, omdat de verloskundige (om bepaalde redenen) 't verstandig vond dat ik naar zwangerschapsgym zou gaan heb ik 'de stap' gezet en heb er nu echt zin in.
Maar ik zal na morgen avond nog wel even laten weten of ik nog steeds zoveel zin heb
groetjes kirsten
29w4d
 
Hoi,

In mei 2004 ben ik bevallen van een zoontje. We proberen deze maand om zwanger te raken van een tweede kindje. Tijdens mijn vorige zwangerschap heb ik geen zwangerschapsgym o.i.d. gedaan. Ten eerste omdat ik heel erg ziek was en daardoor ook echt uitgeput. Alle energie die ik had wilde ik aan mijn werk besteden (moest al heel snel halve dagen gaan werken en wilde echt dat laatste stukje niet opgeven, dus dan maar het prive gebeuren op een laag pitje) en ik vond het ook best duur.

Ik ben prima door mijn bevalling heengekomen hoor. Mijn vk gaf de tip om elke wee weg te puffen door in gedachten te zeggen: "deze wee komt nooit meer terug" of "deze wee die puf ik weg" en in dat ritme ook te puffen. Heeft mij prima geholpen, ik zou dus bij een volgende zwangerschap ook niet gaan "gymen"

Succes met jouw beslissing.

Syl
 
Ha Siona,

Ik heb me opgegeven voor zwangerschapsgym, ik ben niet zo'n yogatype en ik kan niet goed tegen zwemmen in chloorwater. Dan blijft er niet veel over. Ik heb er veel zin in, ook al zal ik er uiteindelijk wel of niet echt iets aan hebben, maakt mij niet uit. Het is mijn eerste zwangerschap en ik wil alles meemaken!! Het is niet zo duur (wordt bij mij niet vergoed door de zorgverzekeraar) en het contact met andere zwangeren lijkt me erg gezellig. Ik hoor wel van vriendinnen dat zij geen zin hebben/hadden in het geklaag van anderen, maar ik denk maar zo, niet al die vrouwen zullen klagen en zo lang je zelf lekker positief blijft heeft dat vast z'n uitwerking op anderen.
Succes met je keuze en bij twijfel zou ik het sowieso doen! Zo vaak ben je niet zwanger in je leven, toch?!

groetjes, Jootje
 
Terug
Bovenaan