Zwangerschapskilo’s

<p>Hoi iedereen,</p><p>De titel zegt het waarschijnlijk al een beetje. Ik heb na een naar nog steeds teveel kilo’s aanzitten. Ik was aan het afvallen voordat ik zwanger werd en zat uiteindelijk op 83 kg en moest naar 76 kilo ongeveer. Nu gaf ik een lange tijd borstvoeding en had daardoor vaak “honger” en dat icm slaapgebrek in het begin, snel grijpen naar ongezonde dingen levert het resultaat op dat ik nu 100 kg weeg. En het is voornamelijk bij mijn buik waar het zit.</p><p>Nu zouden we graag weer zwanger willen worden voor de 2e keer, alleen ik wil zo graag die extra kilo’s kwijt. We gebruiken inprincipe al geen voorbehoedsmiddelen meer. Ik weet dat het slimmer is om eerst af te vallen en dan pas zwanger te worden. Maar de wens voor een 2e kindje is groot. Dus ik hoop dat jullie tips hebben, waardoor ik wat sneller de kilo’s kwijt raak.</p><p>Mocht je er ervaring mee hebben, let me know!</p>
 
Mijn advies zou zijn een voedingsdeskundige in de arm te nemen. Ik heb daar aangegeven dat ik graag wat kilo’s kwijt wou op een gezonde manier omdat ik ook zwanger wou worden. 
Zelfs in m’n zwangerschap ben ik doorgegaan met afvallen. Zo lang het onder begeleiding ging was dat geen enkel probleem volgens de verloskundige. Op een gegeven moment stabiliseerde mijn gewicht en aan het eind ben ik iets aangekomen. Maar ook dat hoort erbij. 
 
Wat bij mij werkte: letterlijk calorieën tellen. Het klinkt obsessief en in zekere zin is dat het ook, maar het werkt gewoon echt zo dat je calorie inname minder moet zijn dan wat je verbruikt. Dat wist ik ook wel, maar was er nooit mee bezig geweest want was eigenlijk nooit nodig. Maar na m'n bevalling dus wel. Persoonlijk had ik van sommige dingen totaal geen idee hoeveel calorieën erin zaten. Als je dat dan ineens wel weet is het makkelijker er niet naar te grijpen (vond ik althans). 
Dingen die voor mij werkten en het makkelijker maakten waren: veel kwark eten - 0% vet dan dus en probeer eiwitrijke te eten (sowieso eiwitrijk eten krijg je een vol gevoel van); veel groente! Salade ben ik geen super fan van (vooral als het fris is niet), maar je kunt ook groente grillen of stomen; geen sauzen als mayo en áls je er dan veel zin in hebt doe dan de yoghurt versie en meng het met magere kwark + wat zout en peper; verzin iets als tussendoortje dat je wel voldoening geeft, maar niet teveel calorieën bevat (bij mij werkten kleine kwarkjes dus goed, van isey skyr of lindahl heel goed); probeer een gezonde versie te maken van iets wat je graag eet, eet je bijv graag stamppot, maak het dan met bloemkool of knolselderij ipv aardappel. En last but not least.. wees ook niet té streng! Je mag best een keer wat meer eten - het is anders ook niet vol te houden. En toegeven aan een pizza craving kan ook prima, alleen niet te vaak (en je hebt tegenwoordig ook veel 'gezonde' pizza's die wél goed smaken!).
 
Naast letten op wat je eet, meer bewegen en dan minimaal proberen per dag een uur te lopen (rond de 5km). Bijvoorbeeld 4x een kwartier, lekker doorstappen dus ook echt bewegen.. geitjes kijken met de kleine en op dat moment stilstaan telt niet mee.. ? Of 1x half uur, 2x een kwartier. Als je dat al doet, nog meer beweging inpassen. Ik raad ook het boek Oersterk aan... Eet veel groente, genoeg eiwitten, noten/zaden en minder brood (evt 1 broodmaaltijd vervangen door dikke bak salade maar met toegevoegde eiwitten, een omelet met roerbakgroente, een zelfgemaakte goed gevulde soep, yoghurt/kwark met twee stuks fruit, noten, havermout en natuurlijk minder koekjes etc. 
Succes! 
 
Terug
Bovenaan