Zwangerschapsmasker

Hi! Ik ben 6 weken zwanger, wat betekend dat ik deze zomer een buikje ga krijgen. Ik lees online veel over een zwangerschapsmasker en dat je in de schaduw moet zitten met zonnebrand op. Hoe serieus moet ik dit nemen?

Wie heeft hier ervaring mee?

Of je last krijgt van zwangerschapsmasker is volgens mij grotendeels genetisch bepaald. Ik had bijvoorbeeld in de zomer al vaak aan elkaar gegroeide sproeten, en nu ik zwanger ben hoef ik maar even in de zon te komen, en het is net of ik terugkom van skivakantie (witte bril, rest plakaten bruin). Vet lelijk.
Ik denk dat je van jezelf wel weet of je er aanleg voor hebt. Het is natuurlijk ongeacht of je zwanger bent of niet, goed om je in te smeren met een hoge zonfactor. Misschien voor de zekerheid deze ophogen tot 50+ deze zomer? Ik kreeg er overigens bij beide zwangerschappen pas echt last van in mijn derde trimester, dus hopelijk zit je veilig :)

Ik ben momenteel 19 weken zwanger en heb al regelmatig wat tijd in de zon gezeten en tot nu toe geen last van een zwangerschapsmasker. Wel altijd goed ingesmeerd. Ik gebruik ook een dagcrème waar al spf in zit. Die zou ik aanraden zodat je altijd beschermd bent, ook als je gewoon buiten bent zonder doelbewust te gaan zonnen. Ik denk ook dat het eraan ligt of je huid er toevallig gevoelig voor is. Ik heb sinds een paar jaar sowieso altijd wat pigment vlekken in mijn gezicht die in de zomer wat donkerder worden. Conclusie vooral goed insmeren dus! En ik zou sowieso aanraden geen uren achter elkaar te gaan liggen bakken. Ik denk dat je je dan verder niet zo'n zorgen hoeft te maken over een zwangerschapsmasker.

Bij mij kwam dat pas rond 7/8 maanden, erg bruine koontjes en neus. Ik heb me er verder niet erg druk om gemaakt. Het trok ook weer vrij snel weg. Na de zwangerschap bedoel ik dan. Net als hoe je tepels, zwangerschapsstreep en moedervlekken enzo weer hun normale kleur krijgen. Het was voor mij niet het irritantste symptoom van de zwangerschap. 

Ik kreeg na een dagje zon een mega lelijke bruine vlek op mijn borst. In vergelijking met de rest, was dit stuk huid echt mega bruin. Ik vermoed dat ik me op die plek niet goed ingesmeerd heb. Hij is uiteindelijk wel verdwenen, maar dit heeft weken geduurd.

Jep ik heb het ook. Dacht ook ‘zal wel meevallen’ dus heb begin van het lekkere weer lekker met m’n gezicht in de zon gezeten. Heb nu op verschillende plekken vlekken in mijn gezicht.. bij m’n wenkbrauwen, onder m’n ogen 2 strepen. Er zijn bepaalde plekken op mijn gezicht die nu donkerder zijn. En sommige juist weer heel licht. Nu probeer ik wel met mijn gezicht zo veel mogelijk uit de zon te blijven, om het niet nóg erger te maken.. maargoed of jij er last van gaat krijgen zie je pas als je in de zon heb gezeten ? maar dan heb je het al. Het gaat dan voorlopig niet meer weg. Heb me sowieso wel ingesmeerd hoor, maar heeft geen zin gehad. (Nu 37+4 weken)

Wij worden thuis altijd makkelijk egaal bruin. Maar mijn zus kreeg in de laatste fase witte pigment vlekken in het gezicht (in september uitgerekend). Deze trokken heel langzaam weg na de bevalling.
Daarom ben ik (in augustus uitgerekend) deze zomer extra voorzichtig. Ik blijf meer in de schaduw en smeer me in met factor 50.

Ik wist dat ik opnieuw zwanger was doordat ik weer mijn zwangerschapsmasker terug kreeg. Meestal verdwijnen ze na de bevalling. Helaas zijn een paar vlekken bij mij niet meer verdwenen (zijn 2 jaar verder) Dus ook dat kan.

Terug
Bovenaan