Zwangerschapssuiker. Wie verstand van?

Tamaraluijten

New member
Ben vorige week vrijdag voor de 2e keer naar het ziekenhuis geweest om te prikken. En zo'n drankje te drinken en weer te prikken. Net als twee weken daarvoor. Toen waren mn suikers te hoog en moest ik een dieet volgen. Maar werd vandaag gebeld dat dat dieet niet geholpen heeft en mn suikers nog hetzelfde zijn. Dus niet zijn gedaald.
Nu wor ik straks terug gebeld door de verloskundige met een afspraak voor naar de gyneacoloog.
En die gaat verder kijken zeiden ze. En krijg ook extra echo's zei ze.

Wat gaat de gyeacoloog doen?
En wat gaan ze doen als de suikers niet omlaag gaan?
Bij de vorige controle had de verloskundige al et vermoeden dat de baby wat groter is.

En moet ik me zorgen gaan maken om de baby?
 
Hoi Tamara,

Oei, dat is idd minder, maar maak je om je kindje maar geen zorgen. Ik ben bekend met diabetes(suikerziekte) en de gynaecoloog in het ziekenhuis houdt je alleen wat beter in de gaten en er wordt altijd ff met een echo gekeken. Je zal wel in het ziekenhuis moeten bevallen. Je hebt ook kans dat je met 38 weken ingeleid gaat worden. Dan gaan ze dus de weeen opwekken. Na de bevalling kunnen ze ook je kindje goed in de gaten houden of de suikers goed blijven staan en niet te hoog of te laag zijn.

Hoop dat ik je een beetje heb kunnen geruststellen.

Liefs Mariska
 
Heej bedankt voor je berichtje.

Ben blij dat ik me om de kleine niet druk hoef te maken. Ik ben gebeld en kan donderdag al terecht.
Moet dan naar de verloskamers in het vlietland omdat er geen plek was op korte termijn bij de gyneacoloog.
En wat betreft eerder inleiden dat vind ik niet zo erg. Dan ben ik eerder van de rugpijn verlost waar ik snachts van wakker lig.
En ik wilde al in het ziekenhuis bevallen dus dat maakt me niet uit.
En als alles maar goed is met de kleine dan ben ik blij :)
En wel een geruststelling dat ze alles in de gaten blijven houden.

Bedankt!
 
Daar heb je zeker gelijk in, ik persoonlijk zal ook blij zijn als ik straks een gezonde zoon in mijn armen kan houden. Ik zelf loop wel in het maasstad ziekenhuis bij lombardije.

Liefs Mariska
 
Hallo Tamaraluijten,

Ik heb ook zwangerschapssuiker, en het gaat mij gelukkig goed af met het aanpassen van mijn voedingspatroon. Wat ik hiervan weet is dat wanneer de waardes te hoog blijven, je insuline moet gaan spuiten.

De suikers zijn niet goed voor de baby, die kan hierdoor flink groeien of juist groeiachterstand hierdoor hebben. De longen rijpen niet goed genoeg en je hebt kans op vroeggeboorte. Daarnaast is de kans aanwezig dat jij zelf later diabetes type 2 krijgt.

Wanneer je de suikers onder controle hebt, wordt je met 40 weken ingeleid als er nog niks is gebeurd. Bij gebruik van insuline wordt je met 38 weken ingeleid.

Wat ik aan mijn eetpatroon heb aangepast is vaker eten, maar kleine porties. Ook alle zoete drankjes weglaten, drink nu cola zero e.d. Maar koolhydraten zetten zich ook om in suiker, dus ik neem meer vlees bij het eten, daar zit er weinig tot geen in. Als ik wel een zoete drankje neem, dan doe ik dat tijdens het eten. Dan is je maag ook in werking en worden de suikers langzamer opgenomen in je bloed dan wanneer je het zomaar drinkt.

In het begin moest ik dagelijks prikken, maar nu mag ik 2x per week een dagcurve prikken. Ik liep al bij de gynaecolooog ivm overgewicht en zwanger, maar je krijgt dan idd iedere keer een groeiecho. Tijdens de bevalling val je dan ook onder de verantwoordelijkheid van de gynaecoloog.

 
Dank je.
Het is me wel allemaal wat duidelijker geworden!
Gister in het ziekenhuis geweest. Ze hebben controle gedaan en volgende week krijg ik in het ziekenhuis een groei echo. Ik ben nu volledig overgedragen dus niet meer terug naar de verloskundige.
Ook moet ik volgende week naar diabetes nog iets in maassluis want in schiedam was er voorlopig geen plek.
Ze spraken wel over medicijnen maar het zal blijkbaar geen haast hebben want heb ze nu nog niet gekregen. Moet op de groeiecho wachten en twee weken daarna heb ik pas weer een controle. En daarna om de week en daarna elke week.
Ze hebben meteen alles door geplant tot de bevalling.
En ze zeiden ook dat er een kans was dat ik met 38 weken zou gaan bevallen, maar met een beetje geluk gewoon kan wachten tot hij uit zichzelf gaat komen.

Een hoop gedoe maar wel geruststellend datze je wat meer in de gaten houden.

Meiden jullie ook succes met je suikers en de kleine.
 
Terug
Bovenaan