zwangerschapssuiker

Ik heb net te horen gekregen dat ik zwangerschapsuiker heb. Nu vertelde de vk. me dat ik alleen een beetje anders moet eten en verder niets bijzonders. Maar ik snap het niet, ik moet alleen de maaltijden omdraaien. Nu eet ik smiddags vooral groenten en s'avonds vooral pasta's. Zij zegt tegen mij dat ik dit moet omdraaien. Maar is dit wel voldoende??? Wie heeft ervaring met zwangerschapssuiker en wat werd jullie geadviseerd????

groetjes Yamila
 
ik weet wel dat je moet oppassen met veel koolhydraten (pasta's enzo).
en dat je beter volkoren producten kunt eten.
verder zo weinig mogelijk suikers.
ik weet het anders ook niet.
hoe hebben ze het eigenlijk bij je ondekt?
gr. sandy
 
hoi Sandy
Hier in Italie wordt je tussen week 24 en 27 getest voor zwangerschapssuiker. Ik heb tot nu toe absoluut geen symptomen, maar ben toch wel blij dat ze deze test hier doen. Ben alleen wel behoorlijk bezorgd.
yamila
 
Hoi Yamila,

In Nederland wordt er ook standaard op getest, ik dacht ergens rond de 20-24ste week.
Ik heb zelf geen zw.suiker, maar een kleine aanpassing van je eetpatroon kan soms inderdaad voldoende zijn, hangt van de mate van zw.suiker af. Het klinkt op zich niet raar wat je vk zegt. Je lichaam doet er veel langer over om pasta (veel koolhydraten) te verteren dan groente. Dus dat je de pasta 's middags moet eten en groente 's avonds klinkt logisch omdat je lichaam het dan beter of de dag verspreid ('s nachts werkt de spijsvertering veel trager).

Zolang je de zw.suiker maar goed in de gaten houdt, is er absoluut geen reden tot paniek, zeker als je het in lichte mate hebt. Dus niet je hoofd gek laten maken.
 
Hallo Yamila,

Tijdens mijn vorige zwangerschap had ik ook zwangerschapssuiker maar niet in ernstige mate. Ook bij mij was het voldoende om de dingen die ik at meer te verspreiden over de dag. Ik moest wel na de bevalling 24 uur in het ziekenhuis blijven omdat het bloed van mijn zoontje een aantal keren werd gecontroleerd. Gelukkig had hij een normale bloedsuikerspiegel en mocht hij na die 24 uur gewoon mee naar huis. In deze zwangerschap heb ik overigens nergens last van terwijl ik ooit een ergens gelezen heb dat je het bij een volgende zwangerschap weer zou krijgen. Maak je vooral niet te druk hoor!

Joke
 
hoi yamila

nog een keer met mij hihi.
meid ik zou me niet al te druk maken hoor. een vriendin van mij heeft het ook gehad. ze moest ook een dieet aan houden zeg maar. maar alles is super goed verlopen.
ik zelf zit wel vaker met een te lage suikerspiegel, dus ik houd ook rekening met veel volkoren producten enzo. dat zijn langzame suikers die je suikerspiegel een beetje gelijk houden.
maar maak je niet druk hoor.
liefs van sandy 27wk
 
Meiden bedankt voor jullie reacties. Ik had gisteren echt een rotdag, voelde me behoorlijk bezorgd. Maar na jullie reacties voel ik me weer wat beter. Voor zover bekend heb ik het gelukkig ook in lichte mate. Moet van de week weer een keer curve om te kijken hoe het is. Je leest zoveel verhalen op het internet dat het je gewoon bang maakt. Ik probeer mijn hoofd koel te houden en de laatste 2 maanden nog lekker van mijn zwangerschap te genieten. Wij zijn nu bezig met de babykamer aan het verven. Hebik tenminste een beetje afleiding.
bedankt. en groetjes Yamila
 
Terug
Bovenaan