zwangerschapssuiker

A

Anoniem

Guest
Vandaag hoorde ik dat ik zwangerschapssuiker heb. Er volgt nu een streng dieet en dan weer prikken over 3 weken, maar dan ben ik al 37 weken.

Dus wat nu als het niet geholpen heeft. Is alles dan te laat? reuzebaby? Diabetes voor het leven? Een hypo bij de geboorte.

Ze zijn er zo laat achter gekomen en ik ben bang...

Martine

Hoi Martineben,

Zonde dat je zwangerschapssuiker hebt, maar nog meer zonde om je nu enorm angstig te gaan voelen.
Waarschijnlijk zul je in een lichte mate zwangerschapssuiker heb aangezien ze het eerst met een dieet willen proberen. Bij enorm gestoorde waardes wordt vaak direct voor insuline gekozen. Verder zullen de waardes bij 12 en 24-28 weken zwangerschap nog wel normaal geweest zijn, anders was er al eerder iets gebeurd.
Je schrijft dat je kindje te groot is voor de termijn, maar een kindje dat precies 3400 gram weegt bij 40 weken is gemiddeld, alle anderen zijn te groot of te klein als je het zo stelt. Toch is dat niet perse afwijkend. Het hangt ook erg samen met jouw lengte en gewicht en dat van je partner of dit kind voor jou te groot is. Vergelijk het met vrouwen, gemiddeld zijn ze 1.68 meter. Zijn alle anderen afwijkend?
Zo is het ook met zwangerschap, een kind dat 2 weken voor loopt wordt bijv 3900gram. Is dat fout???

Over de zwaarte van de bevalling zegt dat gelukkig niks. Dat is veel meer afhankelijk van de sterkte van de weeen, de positie van het hoofdje, de stugheid van je bekkenbodem, mate van overgave aan de weeen, etc..... Dat het kindje dikke billen heeft is maar beperkt van belang. Ik heb ook al veel 5 ponders met veel meer moeite geboren zien worden en 8 ponders die er vlot uit komen.  
Ben zelf van een bijna 10 ponder  bevallen en het ging  zeer vlot. Dus vrees dat niet.  

Wat je suiker betreft, als over 3 weken de waardes goed zijn gebeurd er vaak niks. Hooguit is je kindje wat groter dan gemiddeld. Blijven je suikers niet optimaal dan worden er bij je kindje bloedsuikers geprikt na de geboorte, vergelijk dat met de hielprik die ze met 4-5 dagen krijgen. Hoe vaak dat verschilt iets per ziekenhuis, maar gemiddeld is het na 1-3-6-9-12 en 24 uur. Als deze waardes goed zijn en je kindje doet het goed dan gebeurd er verder niks, als ze te laag zijn dan krijgt je kindje of extra voeding, of zonodig een suiker-infuusje ( dat gebeurt dan vaak op de kinderafdeling).
Na een aantal dagen zijn de insulinewaardes van je kind weer normaal en daarmee is het dan klaar.
Bij je zelf wordt de dagcurve nog wel een keertje herhaalt, maar vaak is er naderhand niks meer aan de hand. Wel heb je meer kans op het ontwikkelen van ouderdomssuiker later, maar ongeveer 20% van de oudere mensen hebben dit.

Hopelijk helpt mijn antwoord je en ga je je wat minder zorgen maken. Zwangerschapssuiker is wel vervelend, maar ook goed te behandelen.

Groeten een klinisch verloskundige

Beste verloskundige,

Dank voor je antwoord, je schrijft meer in je mail dan mijn eigen verloskundige meldt. Dat stelt me al enorm gerust.
Morgen op de echo eens kijken hoe groot het is.

Weet je ook iets over het dieet, ze zouden het faxen, maar ik heb het nog niet en durf bijna niet te eten.

Nogmaals veel dank
Martine

Echo was goed, baby gemiddeld en vruchtwater ruim maar niet te veel. Nu dieten en wellicht zit ik over 2 weken weer op een normaal suikergehalte,

Martine

Hoi Martine,

Heb je je dieet al gekregen? Wat ik in ieder geval weet (ik heb zelf een labiele  bloesuikerspiegel): geen geraffineerde suikers (zoals in cake, koekjes en snoepgoed zit) en witte bloem (witbrood, gebak, etc). Wel: volkoren producten (omdat je daaruit langzamer en gelijkmatiger suikers, in de vorm van complexe koolhydraten opneemt).

Als je erg slap bent, kun je het beste fruit eten - fruitsuikers worden snel door het lichaam opgenomen. Probeer elke paar uur iets (gezonds) te eten, zodat je suikerspiegel niet teveel gaat schommelen.

Laat je ons weten hoe 't gaat met je dieet? Succes!
~Hilde

Hoi!
Ik heb zelf ook zwangerschapssuiker en volg al een aantal weken een dieet. Het valt best mee het is meer dat je je "'eetmomenten' moet verdelen over de dag. En bijv. geen brood met zoetigheid, en heel veel aardappelen en pasta schijnt ook niet goed te zijn.
Koekjes enzo met mate. Dit is mijn dieet misschien moet jij wel wat anders.
Bij mijn eerste zwangerschap heb ik tabletten gehad tegen de suiker in de laatste 3 weken maar mijn dochtertje woog nog geen 6 pond bij de geboorte maar ik had wel m'n hele zwangerschap verhoogde waardes. Nu valt het gelukkig mee en hoef ik alleen maar een dieet.   Ik ben nu bijna 39 wkn maar ze denken dat dit kindje wel wat groter wordt.
Veel succes

Terug
Bovenaan