Ik hoor hier eigenlijk helemaal niet thuis, kom van de maart-mamaclub, maar lees afentoe mee bij andere mamaclubs en zag dit berichtje staan.
Bij mijn tweede zwangerschap is bij mij ook zwangerschapssuiker vastgesteld. Bij mij kwamen ze er pas bij 33 weken achter. Omdat mijn man zelf ook suiker heeft en het bij mij in de familie zit, wist ik zelf goed hoe ik mijn eetpatroon aan moest passen. Het is inderdaad belangrijk dat je je maaltijden verdeeld over de dag, zodat je niet teveel glucose in 1x naar binnen werkt. Zo blijft je suikerspiegel gedurende de hele dag constant. Verder is snoep (snelle suikers) inderdaad voorlopig uit den boze en ook moet je oppassen met koolhydraten (spaghetti ed zijn ook echt glucose-bommen).
Ik ben 1x op controle geweest bij de gyn. Zij heeft een extra echo gemaakt en gekeken naar mijn suikerwaardes. Omdat deze vrij constant waren, werd ik weer terugverwezen naar de vk. Ik hoefde dus niet bij haar onder controle te blijven. De voorspelling was dat ik weer een flink kindje zou krijgen. Mijn andere zoontje woog bij de geboorte 4050 gram en waarschijnlijk heb ik het bij hem ook gehad, maar is het toen niet gediagnostiseerd. Op 1 maart is mijn tweede zoontje geboren en in tegenstelling tot wat de gyn heeft gezegd was het een heel mooi gemiddeld kindje, 3525 gram.
Door het dieet wat ik tijdens de laatste 7 weken heb gevolgd, ben ik in de zwangerschap zelfs afgevallen. Ik was 11 kilo aangekomen en in de laatste 7 weken ben ik 5,5 kilo afgevallen. Volgens de vk kon dit absoluut geen kwaad voor het kindje, hij/zij pakt toch wel wat hij/zij nodig heeft.
Hopelijk heb je iets aan mijn verhaal. Ik heb het geluk gehad dat ik mijn glucosewaardes zelf stabiel kon houden. Wanneer dit niet lukt, is de kans aanwezig dat je wel onder controle van de gyn komt en daardoor dus ook een medische indicatie gaat krijgen.
Heel veel succes ermee!
gr. Hanneke