Ik ben zo'n persoon die 6 dagen vóór NOD positief testte (wel heel erg licht hoor!) bij mijn tweede zwangerschap. Maar zoals anderen al zeggen: ik maak heel veel hCG aan in het begin van mijn zwangerschap. Negatieve bijwerking daaraan is dat ik dus ook het volledige eerste trimester veel moet overgeven en constant misselijk ben - als ik pech heb zelfs ook nog in het tweede trimester. Zo erg dat ik zelfs in het ziekenhuis terecht kom wegens uitdroging... Dus elk voordeel heeft z'n nadeel.
De enige reden waarom ik zo vroeg had getest, was omdat ik aan alles voelde dat ik zwanger was - ik herkende mijn symptomen van mijn eerste zwangerschap - en ik wist niet dat ik te vroeg was met testen. Ik heb namelijk een zeer onregelmatige cyclus en voel mijn eisprong niet, dus ik wist niet wanneer mijn NOD was. Hier ben ik dus later pas achter gekomen en er dus later achter gekomen dat ik eigenlijk veel te vroeg was. Ondertussen ben ik 32 weken ver.
Mijn tip? Wacht tot je NOD. Wat als je nu een positieve test in handen hebt, eerder dan je NOD, en je wordt alsnog ongesteld? Voor jou voelt het dan waarschijnlijk als een miskraam, terwijl het vruchtje gewoon niet goed was. Als je niet vroeger had getest, had je niet geweten dat je heel kort zwanger was en zie je het gewoon als een nieuwe menstruatie. Lijkt me echt wel een heel ander gevoel. Bij mij is het gelukkig goed gebleven, maar ik had het echt wel heftig gevonden als het alsnog mis gegaan was en ik het niet had kunnen zien als 'gewoon weer een menstruatie'.