zwangerschapsuiker

hallo allemaal

ik hebeen vraagje
ik ben nu bijna 25 weken zwanger,en ben afgelopen woensdag naar het ziekenhuis
geweest voor controle nu had ik heel veel vruchtwater
ik moet nu een dagcurve doen omdat ze denken dat ik suiker heb
kan dat kwaad voor de baby en krijg je dan een dieet ofzo
is er iemand die er ervaring mee heb en mij kan vertellen wat er dan moet gebeuren voor de rest van de zwangerschap

groetjes

Hoi,

Hier een ex-zwangere die ook zwangerschapssuiker heeft gehad bij mijn tweede zwangerschap. Waarschijnlijk heb ik het bij mijn eerste zwangerschap ook gehad, alleen toen is het niet gediagnostiseerd. Bij mij is de suiker aan het licht gekomen bij de vk. Mijn glucosewaarde was net op het randje en voor de zekerheid heeft ze me door gestuurd naar het ziekenhuis. Daar heb ik nog 2 aanvullende onderzoeken gehad en toen was het zeker dat ik het had. Ik ben toen doorverwezen naar de gyn. Voordeel bij mij is dat mijn man zelf suiker heeft, dus ik kon thuis dagcurves maken en mijn man kon mij vertellen wat ik wel of niet moest eten. De gyn. heeft toen een extra echo gemaakt om te kijken naar de grootte van het kindje (ik was toen 34 weken zwanger). Vanaf dat moment ben ik ook op dieet gezet om de glucose in mijn bloed stabiel te houden. Dit betekent eigenlijk geen suikers en oppassen met koolhydraten. Verder is het belangrijk dat je je eten verdeelt over de dag, dus ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje, avondeten, tussendoortje. Zo blijft je glucosespiegel constant. Als door het dieet je suiker nog te hoog is, kan het zijn dat je insuline moet gaan spuiten.  

De zwangerschapssuiker zorgt ervoor  dat jouw lichaam tijdelijk slechter in staat is suiker af te breken. Alle suiker die jij nuttigt, kan dus niet of slecht afgebroken worden en wordt in de vorm van vet opgeslagen door  je kindje. De kans is dus groter dat je een groter en zwaarder kindje krijgt, maar dit hoeft niet.

Bij mij sloeg het dieet goed aan en ik hoefde niet onder controle van de gyn te blijven. Ik ben met 35 weken weer overgedragen naar de vk. Ook had ik geen medische indicatie om in het zh te bevallen. Maar dit kan dus wel.
Uiteindelijk ben ik met 39+6 bevallen van mijn 2e zoontje en, tegen alle verwachtingen in, was het een heel mooi gemiddeld kindje, 3525 gram en 50 cm. (eerste zoontje was 4050 gram!)

Heel veel succes ermee, hopelijk valt het allemaal mee.

gr. Hanneke

Hallo!
Ik ben op dit moment 35 weken zwanger en zo'n drie weken geleden ben ik doorgestuurd naar het ziekenhuis omdat mijn kindje nogal groot aanvoelde en mijn buik enorm was.

Ik moest ook dagcurves bijhouden en ik schommelde veel, zat te vaak te hoog.

Nu heb ik een prikset voor thuis, zodat ik mezelf in de gaten kan houden.
Ik heb ook een dieet, dat vooral inhoudt inderdaad dat ik mijn eten goed verdeel en niet teveel zoetigheid eet of koolhydraatrijke dingen.
Je went er redelijk aan, al is het niet waar je op zit te wachten, maar ach, een kleine moeite.

Ik schrok er in het begin best van, al dat gedoe, maar als het maar bekend is en je goed wordt gecontroleerd, valt het allemaal mee. Zorg dat je alle vragen stelt die je hebt en laat je niet gekmaken door allerlei verhalen over keizersnedes en inleiden en weet ik wat, mensen hadden bij mij allerlei rare verhalen ineens.

Mijn dieet slaat nu aan en mijn grote baby was al niet meer zo mega meer deze week, al blijft hij wat groot, voor zover ze kunnen zien.

Rustig aan, laat jezelf vooral informeren door de gyn., de diabetesverpleegkundige en andere experts.

Veel succes!

Natalie

hallo

dank jullie wel voor jullie reacties
ik ben nu een beetje gerust gesteld dat het niks engs is
wel een hoop gedoe
maar beter dan een super groot kindje het moet er nog wel uit toch en een 9 ponder is ook niet alles
als het maar gezond is en alles goed gaat bij de bevalling komt het wel goed

groetjes

Terug
Bovenaan