Zwangerschapsuitkering

<p>Vraagje... Ik werk via een detacheringsbureau en krijg dus rechtstreeks van het UWV een uitkering tijdens mijn verlof. Ik kreeg nu bericht met mijn dagloon en daarbij stond dat dit voor iedere werkdag (ma t/m vrij) wekelijks uitbetaald wordt. Maar ik werk normaal maar 4 dagen in de week. Het lijkt me niet kloppen dat ik dan tijdens mijn verlof ineens voor 5 dagen mijn dagloon ontvang toch? Maar als het gewoon voor 4 dagen is, slaat dat dagloon weer nergens op, want dan krijg ik gewoon mijn sv-loon (en ze berekenen dus wel aan de hand daarvan eerst je dagloon nog...)</p><p>Beetje warrig verhaal misschien? maar zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of al weten hoeveel ze krijgen en hoe dat betekend is toevallig? Ik word er niet veel wijzer van op internet, haha! </p>

Hoi Lizzy,
Geen zorgen. Het dagloon is voor de 5 werkdagen die er in de week zitten. Ook al werk je zelf 4 dagen je krijgt voor 5 dagen het dagloon wekelijks betaald.
Dit omdat de zwangerschapsuitkering gebaseerd is op het loon dat je verdiend hebt. Dat wordt dan door het aantal werkdagen die er in die periode zitten. Zo komen ze op een dagloon. 

Als aanvulling op bovenstaande reactie: je krijgt ook niet dagelijks uitbetaald. Ik kreeg volgens mij iedere week / iedere twee weken betaald in mijn verlof. Maar inderdaad, ze berekenen het op je gemiddelde loon en dat verdelen ze dan over 5 dagen, of jij normaal 4 dagen nu werkt of niet. Dat is voor hun namelijk makkelijker rekenen ;) 

Terug
Bovenaan