Zwangerschapsuitkering

Ik ben zelfstandig ondernemer. Nu heb ik dus helemaal geen recht op zwangerschapsuitkering tenzij ik goed verzekerd ben. Maar ja die verzekering is zo belachelijk duur, dat ik die niet heb. We zullen dus nu al moeten gaan sparen om de betreffende periode te overbruggen. Nu is er een lichtpuntje...

Uitkering voor zwangere zelfstandigenDen Haag. Vrouwen die werken als zelfstandig ondernemer krijgen vanaf medio volgend jaar 16 weken lang een zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Nu krijgen alleen vrouwen die in loondienst werken zo’n uitkering.

De ministers Donner (Sociale Zaken, CDA) en Van der Hoeven (Economische Zaken, CDA) schrijven in een brief aan de Tweede Kamer dat zij dit gaan regelen in de Wet arbeid en zorg. De verwachting is dat de wetswijziging vanaf medio volgend jaar van kracht kan zijn.

Het kabinet was al drie keer door de Tweede Kamer per motie opgeroepen om een uitkering te regelen voor zwangere zelfstandigen. Maar omdat de rechter in juli oordeelde dat de staat daar niet toe verplicht is, zag het ernaar uit dat het kabinet hier geen gehoor aan zou geven.

Met name GroenLinks maakte zich sterk voor een zwangerschapsuitkering voor zelfstandigen. Deze partij kondigde voor het zomerreces nog een eigen initiatiefwet aan. Kamerlid Ineke van Gent zegt dat ze het voorstel nu „in de la laat liggen”. Ze vindt wel dat het kabinet meer haast moet maken met het invoeren van de uitkering. „Ik ga hier een debat over aanvragen. De uitkeringsregeling moet wat mij betreft 1 januari 2008 ingaan.”

Het kabinet wil met de nieuwe regeling voorkomen dat zwangere ondernemers te weinig rust nemen rondom de bevalling. Te lang doorwerken of te vroeg weer beginnen met werken, kan schadelijke gevolgen hebben voor hun eigen gezondheid en die van het kind.

Zwangere zelfstandigen krijgen straks een uitkering van maximaal 1.317 euro bruto per maand. Dat is de hoogte van het wettelijk minimumloon. Hoe hoog de uitkering precies is, hangt af van de inkomsten die de zelfstandige in het jaar voor haar zwangerschap had. Het kabinet gaat de regeling betalen uit de algemene middelen. Zelfstandigen hoeven er dus geen aparte premie voor te betalen.

Vroeger kregen vrouwelijke zelfstandigen die zwanger werden een uitkering op grond van de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen (WAZ), maar die uitkering is per 1 augustus 2004 afgeschaft. Ondernemers moeten zich sindsdien particulier tegen ziekte of zwangerschap verzekeren, maar sommige verzekeraars weigeren zwangerschap te vergoeden en vragen hoge premies. Sinds de WAZ is afgeschaft, is de helft van de kleine zelfstandigen niet meer verzekerd tegen ziekte of arbeidsongeschiktheid.
Bron: NRC Handelsblad 4 september 2007

Nu maar hopen dat het er dan ook doorkomt voordat ik met verlof ga en dat ik dan gewoon inkomen heb. Toch zal ik weer snel aan het werk moeten omdat ik anders klanten kwijtraak. En dan heb ik helemaal niks meer. Gelukkig werk ik gewoon thuis. Dat scheelt een hoop.

gr Linda mama van Charlotte(30-07-05), 19 aug. 2008

Hoi Linda,

Ik hoop voor jou en voor alle andere zwangere zelfstandige ondernemers dat de wet snel een feit wordt. Ik vond het zo belachelijk dat de zwangerschaps- en bevallingsuitkering een paar jaar terug uit de WAZ werd geschrapt!

Groetjes,
Leeuwtje

Hey Linda,

Ik ben ook op 19 augustus uitgeteld en zelfstandig ondernemer! Ik hoop ook zo dat deze wet erdoorheen komten dat wij er gebruik van kunnen maken. Dat zou zo'n geruststelling zijn om onbezorgd te kunnen genieten!

Veel succes met je zwangerschap en bedrijf!

Katwoman

Hallo,

ik ben ilse en ben in augustus uitgeteld. Ik ben ook zelfstandig. Ik kan jullie veretllen dat de regeling van die uitkereing erdoor is. Maar de vraag  is dus: omdat je nu al zwanger bent heb je er dan op dat moment wel recht op???
Ik heb dit in mijn vorige zwangerschap dus ook meegemaakt dat ik 2 weken 'te laat'beviel volgens de richt lijnen en had ik dus nerges recht op.
We houden elkaar op de hoogte.

groetjes ilse

Ik ben ook zelfstandig ondernemer en ik weet dat het voornemen er is. Op de site van het ministerie staat: De beoogde invoeringsdatum is 1 juli 2008. Dus laten we hopen dat ze dat ook halen en dus doen.
Ik ben ook gewoon maar aan het sparen en reken op niets. Dan kan het allemaal alleen maar meevallen. Ik vind het wel lastig om die 4 maanden echt rust te nemen... aangezien ik dit bedrijf niet alleen heb en ik me ook heel erg verantwoordelijk voel, want we zijn maar met zijn 2-en. Hoe gaan jullie hierme om?

Terug
Bovenaan