Zwangerschapsuitkering

Ik ben zelfstandig ondernemer. Nu heb ik dus helemaal geen recht op zwangerschapsuitkering tenzij ik goed verzekerd ben. Maar ja die verzekering is zo belachelijk duur, dat ik die niet heb. We zullen dus nu al moeten gaan sparen om de betreffende periode te overbruggen. Nu is er een lichtpuntje...

Uitkering voor zwangere zelfstandigenDen Haag. Vrouwen die werken als zelfstandig ondernemer krijgen vanaf medio volgend jaar 16 weken lang een zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Nu krijgen alleen vrouwen die in loondienst werken zo’n uitkering.

De ministers Donner (Sociale Zaken, CDA) en Van der Hoeven (Economische Zaken, CDA) schrijven in een brief aan de Tweede Kamer dat zij dit gaan regelen in de Wet arbeid en zorg. De verwachting is dat de wetswijziging vanaf medio volgend jaar van kracht kan zijn.

Het kabinet was al drie keer door de Tweede Kamer per motie opgeroepen om een uitkering te regelen voor zwangere zelfstandigen. Maar omdat de rechter in juli oordeelde dat de staat daar niet toe verplicht is, zag het ernaar uit dat het kabinet hier geen gehoor aan zou geven.

Met name GroenLinks maakte zich sterk voor een zwangerschapsuitkering voor zelfstandigen. Deze partij kondigde voor het zomerreces nog een eigen initiatiefwet aan. Kamerlid Ineke van Gent zegt dat ze het voorstel nu „in de la laat liggen”. Ze vindt wel dat het kabinet meer haast moet maken met het invoeren van de uitkering. „Ik ga hier een debat over aanvragen. De uitkeringsregeling moet wat mij betreft 1 januari 2008 ingaan.”

Het kabinet wil met de nieuwe regeling voorkomen dat zwangere ondernemers te weinig rust nemen rondom de bevalling. Te lang doorwerken of te vroeg weer beginnen met werken, kan schadelijke gevolgen hebben voor hun eigen gezondheid en die van het kind.