zwangerschapsvergifteging met 30 weken

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal!

Ik krijg net een telefoontje van mijn zwangere vriendinnetje, die is met spoed opgenomen. Ze heeft het hellp syndroom en gaan de baby deze week waarschijnlijk halen. Ze is nu 30 weken zwanger.
Heeft iemand ervaring met vroeggeboorte? Kunnen jullie er iets over vertellen?

Liefs Remy (19 weken)

Hoi,

Ik heb het zelf niet meegemaakt maar mijn vriendin drie keer.
Bij de eerste zwangerschap kreeg ze het al erg vroeg, zo vroeg dat het kindje niet levensvatbaar was. Maar bij de 2e en 3e in de 26e week en ze hebben het nog kunnen redden tot 27 weken. Toen zijn beide kindjes geboren.

Ze zijn nu inmiddels 8 en 11 jaar en alles gaat helemaal goed met ze. Ze hebben natuurlijk wel opstartproblemen gehad en lang in de couveuse gelegen. De 1e was bijna een kilo en de 2e slechts 860 gram en toch is alles goed gekomen.

Ik hoop dat met je vriendin en de kleine ook alles goed gaat. Heel veel sterkte.

Groetjes, Petra

Hey Remy,

Ik ben zelf een van de mensen die wel het HELLP_syndroom heeft gehad. Welliswaar alleen bij de eerste zwangerschap en gelukkig niet bij de andere twee. Ik ben toen eigenlijk te lang door blijven lopen met klachten, maar dat is meer omdat je bij een eerste niet weet wat je allemaal moet voelen. Pas na een controle bij dee verloskundige moest ik naar het ziekenhuis (ik moet wel zeggen dat ik de hele zwangerschap al ziek was en dat je dan op een gegeven moment niet meer weet wat je wel bij een zwangerschap moet verwachten en wat niet). Ik ben toen opgenomen met 33 weken zwangerschap en ze hebben het kunnen rekken tot 34 weken, maar aan het eind had ik letterlijk het gevoel dat ik dood zou gaan.

Mijn zoontje is met een keizersnee geboren en woog met 34 weken 2180 gram. Hij heeft maar 4 dagen in de couveuse gelegen, maar in totaal heeft hij wel een maand in het ziekenhuis gelegen omdat hij doordat hij prematuur was niet zelf wilde drinken.

Bij de tweede heb ik nergens last van gehad en nu ook niet. Tja wel een wat hogere bloeddruk, maar dat heeft weer andere oorzaken.

Sterkte met je vriendin, laat haar vooral goed aangeven wat ze wil met bezoek. Je hebt zelf vaak niet door hoe ziek je bent en je omgeving al helemaal niet, maar heel veel dingen zijn snel te veel.

Claudia.

Hai Remy,

Wat naar voor je vriendin.
Ik ben zelf in juni met 32 weken bevallen van een dochter. Ik had ook het HELLP-syndroom  en mijn dochter is dezelfde dag dat het werd geconstateerd  nog gehaald met een spoedkeizersnee. Het HELLP syndroom is vooral voor je vriendin gevaarlijk. Ze zullen het kindje zeker meteen halen als het voor haar te gevaarlijk wordt. Maar wsc willen ze je vriendin eerst medicijnen geven om de longetjes van de kleine te laten rijpen. Die moeten even 24 uur inwerken. Bij mij was daar geen tijd meer voor.

30 weken is wel vroeg maar de overlevingskans is  behoorlijk groot boven de 28 weken. Natuurlijk moet de kleine dan in de couveuse en wsc ook even aan het zuurstof.    Het zal een lange ziekenhuisweg worden, maar die kleintjes zijn sterker dan je denkt. Met mijn dochter gaat het nu goed. Ze had een geboortegewicht van 1500 gram en weegt nu alweer 3700 gram. Het kindje van jouw vriendin zal nu ook ongeveer 1500 gram wegen ( mijn dochter had iets groeiachterstand ). Je kunt ook even kijken op www. vroeggeboorte.nl

Ik wens je vriendin heel veel sterkte. Ze zal je steun hard nodig hebben

Terug
Bovenaan