Zwangerschapsvergifteging met 30 weken

Hoi allemaal!

Ik krijg net een telefoontje van mijn zwangere vriendinnetje, die is met spoed opgenomen. Ze heeft het hellp syndroom en gaan de baby deze week waarschijnlijk halen. Ze is nu 30 weken zwanger.
Heeft iemand ervaring met vroeggeboorte? Kunnen jullie er iets over vertellen?

Liefs Remy (19 weken)

Hai Remy,

Wat naar voor je vriendin.
Ik ben zelf in juni met 32 weken bevallen van een dochter. Ik had ook het HELLP-syndroom  en mijn dochter is dezelfde dag dat het werd geconstateerd  nog gehaald met een spoedkeizersnee. Het HELLP syndroom is vooral voor je vriendin gevaarlijk. Ze zullen het kindje zeker meteen halen als het voor haar te gevaarlijk wordt. Maar wsc willen ze je vriendin eerst medicijnen geven om de longetjes van de kleine te laten rijpen. Die moeten even 24 uur inwerken. Bij mij was daar geen tijd meer voor.

30 weken is wel vroeg maar de overlevingskans is redelijk groot boven de 28 weken. Natuurlijk moet de kleine dan in de couveuse en wsc ook even aan het zuurstof.    Het zal een lange ziekenhuisweg worden, maar die kleintjes zijn sterker dan je denkt. Met mijn dochter gaat het nu goed. Ze had een geboortegewicht van 1500 gram en weegt nu alweer 3700 gram. Het kindje van jou vriendin zal nu ook ongeveer 1500 gram wegen ( mijn dochter had iets groeiachterstand ). Je kunt ook even kijken op www. vroeggeboorte.nl

Ik wens je vriendin heel veel sterkte. Ze zal je steun hard nodig hebben

Hoi,
Beetje late reatie misschien, maar toch... Mijn zusje is met 29.5 week opgenomen in het ziekenhuis met HELLP en Pre-eclampsie, vrij heftig allemaal. Ze heeft zelfs op de IC in het IKAZIA kinderziekenhuis in R'dam gelegen omdat een vroeggeboorte er in zou kunnen zitten. Zij heeft 2 dagen aan een magnesiuminfuus gelegen tegen de Pre-eclampsie en heeft meerdere spuiten gekregen om de longetjes van de baby te rijpen. Gelukkig hebben ze het allemaal met veel pijn en moeite weten te rekken met 32 weken en is mijn nichtje met een keizersnede gehaald. Ze woog 1400 gram en moest dus nog in de couveuse aan de beademing. Gelukkig deed ze het heel goed, maar heeft ze toch nog zeker 7 weken in het ziekenhuis gelegen. Tis nu een 9 ponder (!!) en een hele vrolijke baby.
Tegen haar werd gezegd dat het het best was om het "vol" te houden tot de 32 weken, mits verantwoord natuurlijk. Gelukkig is dat gelukt.
Ben benieuwd hoe het nu met je vriendin gaat en of ze het hebben kunnen rekken of dat ze inmiddesl bevallen is.
Groetjes Amber

Terug
Bovenaan