Zwangerschapsvergiftiging 2e keer

Hoi  dames,

Ik ben nu 18 weken zwanger van mijn tweede kindje. Mijn eerste kindje is bij 35 weken gehaald omdat ik zwangerschapsvergiftiging had.

Ik ben bij de gyneacoloog geweest en die vertelde dat de kans op een zwangerschapsvergiftiging bij een tweede nog wel groot is. Elders lees ik weer dat dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Wie heeft hier ervaring mee en/of weet hier wat meer over?

Groet
Patries

Hoi,
Ik heb bij de eerste ook zwangerschapsvergiftiging gehad en met met 40 weken is mijn dochter  gehaald.
Mijn tweede zwangerschap liep goed en  is geeindigd in een prachtige thuisbevalling! Geen hoge bloeddruk te bespeuren!
Dus het hoeft echt de tweede keer niet weer te gebeuren.
Fijne zwangerschap.
Gr Anita

Hier dus wel 2 keer zwangerschapsvergiftiging. In mijn eerste zwangerschap is het toendertijd niet opgemerkt ( te lang verhaal om zo even te vertellen ), maar ik ben met 39 weken bevallen van een gezonde dochter.
In mijn tweede zwangerschap kwam de vergiftiging eerder en heftiger. Heb een spoedsectio gehad met 32 weken en kreeg zelfs het HELLP-syndroom.

De kans dat je het in een tweede zwangerschap weer krijgt is wel wat hoger. Toch is het vaak zo dat in een tweede zwangerschap het minder heftig verloopt. Hou maar gewoon de symptomen in de gaten en probeer verder ook te genieten. Het komt echt niet vaak voor, dat vrouwen het 2 keer krijgen.

Wat is je bloeddruk nu? Word je extra gecontroleerd?

Hoi,

ik heb ook 2x keer een zwangerschapsvergiftiging gehad. Bij de eerste begon het rond e de 30 weken en uiteindelijk ben ik met 36 weken ingeleid. Bij de jongste begon het later, pas rond de 35 weken en uiteindelijk ben ik thuis met 37 weken bevallen. Wel moest ik in de tussentijd om de dag voor een ctg naar het ziekenhuis en krijg ik uiteindelijk vande gyn 5 dagen om thuis te bevallen, anders zou hij me laten opnemen. Nog een wonder dat mijn lijf onder zo'n dreigement de bevalling kon starten.
Mij is destijds gezegd dat een tweede vergiftiging niet vaak voorkomt, dus was ik wel verrast dat het me weer overkwam.
Nu ben ik zwanger van de derde, ik heb niet geinformeerd naar de kansen op een 3e vergiftiging. Zal het binnenkort eens doen.

groetjes, keesje

Ik geloof dat de kans op zwangerschapsvergiftiging bij de 1e ongeveer 1% is. Als je dat dan heb gehad, dan stijgt de kans bij een volgende zwangerschap, tot 5% ofzo? De kans is dus 5 keer zo hoog, maar nog steeds heb je 95% kans dat het gewoon goed gaat!
Dus ja, verhoogd risico, maar toch nog steeds de grootste kans dat het goed gaat.

Veel succes!

Fijn om jullie reakties te lezen!
Je weet nooit hoe het loopt, en daarbij je kan het ook niet voorkomen.
Ik wordt eigenlijk alleen extra gecontroleerd op mijn bloeddruk (was gisteren 112/80).
Geen extra controles bij de VK.
En vanaf week 36 ga ik over naar gynaecoloog.
Tja, meer kun je er volgens mij niet aan doen.
Hopenijk gaat het dit keer goed, en kan ik zonder (spoed)keizersnee en couveuse  bevallen. Want het lijkt me prachtig om dat kleine mensje gelijk bij mij te hebben na de geboorte..

Ik maak me zelf ook een beetje zorgen ben nu 33 weken zwanger
en drie weken geleden was mijn bloeddruk 140/80.
Moet nu maandag weer naar de vk.
Maar moet zeggen dat ik best veel vocht vast houd.
M'n laarsen kunnen echt niet meer dicht en heb kussentjes
op m'n voeten..
Zal blij zijn als ik zeker weet dat mijn bloeddruk niet te hoog
is want k lees enge verhalen!!

groetjes

Terug
Bovenaan