Bij mijn oudste gehad.
Rond 30 weken begon mijn bloeddruk te stijgen. Rond 34 weken zat het structureel boven de toegestane grens en kreeg ik medicatie en dagelijkse controles. Met 35 weken begon de bevalling spontaan (ik had ook een verkorte baarmoederhals). De dag voor de bevalling begon ik me goed beroerd te voelen en tijdens de bevalling kwam de mededeling dat mijn organen achteruit gingen. Ik heb een zware bevalling gehad. Opzich maar 8 uur, maar ik voelde me erg beroerd en door de medicatie was ik nogal out of it. Bloeddrukmedicijnen, pijnstilling, oxitocine erbij. Ik heb 3 uur moeten persen en had een gecompliceerde totaalruptuur. Ik had direct de dag erna al nachtmerrieachtige flitsen van elementen van mijn bevalling die ik niet op een rijtje kreeg.
Mijn dochter deed het redelijk goed. 3450 gr (mega groot voor de termijn). We moesten 2 dagen blijven. Mijn bloeddruk stabiliseerde snel en zij mocht snel de couveuse uit omdat ze het goed leek te doen. Eenmaal thuis toch wat problemen. Ze miste zuigkracht, waardoor de bv niet op gang kwam. Ze viel erg veel af, 12% en kreeg veel geelzucht en uraatluiers. Gelukkig hadden we een hele goede kraamhulp die er een lactatiekundige bij had gehaald. En met een streng regime van proberen te voeden, kolven, vingervoeden en evt bijvoeden, elke 2 uur, hebben we haar opgelapt. Zelf heb ik echt wel een paar weken nodig gehad voor ik weer volledig op de been was, lang slap.
De baby kreeg een KMA, krijste de eerste 3 maanden bij elkaar. Had ook heel veel buidelbehoefte. Ze heeft ook een eczeemhuid. Dat hadden we rond 3 maanden goed onder controle. Vanaf daar werd het makkelijker. ik zelf knapte mentaal gezien na een maand of 4 op. Toen stopten de nachtmerries en had ik alles een beetje een plekje gegeven.
Maar het was allemaal niet zonder gevolgen dus. De gevolgen waren wel te overzien.