Zwangerschapsverlof aanvragen. Hoe en wat??

Hoi,

Ik zit met een vraagje over zwangerschapsverlof aanvraag.

Nu vroegen ze op mijn werk of ik officieel mijn verlof aan wil vragen, met een zwangerschapsverklaring.
komen ze lekker laat mee, omdat het eerst niet hoefde.
Nu is mijn vraag hoe schrijf je zoiets.
Wat moet je erin vermelden?
Moet het kort maar krachtig?
Hoe moet je beginnen??

Heeft iemand een voorbeeld voor mij pleaseeeeee.

Alvast bedankt

Groetjes Sandra
27 weken en 2 dagen

Hoi Sandra,

voor een zwangerschapsverklaring kun je terecht bij je vk of gyn. Zij vermelden op een uitdraai wanneer je kind verwacht wordt en zetten er een handtekening onder. Dit lever je in op pz en zij zorgen dat het bij het UWV terecht komt. Aan de  hand van de uitgerekende datum kan je werkgever bepalen wanneer de periode van 6 tot 4 weken van je zwangerschapsverlof ingaat zodat er evt. vervanging geregeld kan worden etc. Je hoeft pas op het laatst te beslissen wanneer je er uitgaat. Mocht je deels in de ziektewet zitten ivm zwangerschapsklachten ben je wel genoodzaakt er met 6 weken uit te gaan.

Dus gewoon bij je volgende controle vragen om een verklaring.

groet,

mamaraf

Ik kreeg van m'n werkgever een kant en klare verklaring van de UWV mee, hoefde de vk alleen maar de datum in te vullen en een handtekening te zetten. Dit moest ik bij m'n vorige zwangerschappen ook al, niets nieuws dus. Ik moest het wel zo snel mogelijk doen, ivm de vervanging die ze moeten regelen.

Liefs Annemarie

Even een vraagje in navolging op dit onderwerp:

Je hebt toch recht op 16 weken zwangerschapsverlof? Of verschilt dat per werkgever?

En mag je zelf bepalen per wanneer je die opneemt?

Liefs Aicha.

He Aicha, ik volg je gewoon in de onderwerpen. haha
Nou het zit zo. Je krijgt altijd 16 weken verlof. Je mag zelf kiezen of je dat opneemt 4 weken voor en 12 weken na bevallingsdatum, of 6 weken voor en 10 weken na bevallingsdatum.
Kies je alleen voor 4 weken van te voren en  kun je (door de zwangerschap) een week voor je verlof al niet meer werken dan gaat je verlof alvast in. (in dit voorbeeld heb je dan dus 5 weken voor en 11 weken na bevallingsdatum).
Beval je vóór de uitgerekende datum dan blijven die 16 weken gewoon doorlopen (dus kies je voor 4 weken van te voren stoppen en beval je een week te vroeg dan heb je nog recht op 13 weken erna. Maar beval je een week te laat dan gaan die 10 weken na bevallingsdatum pas tellen na de geboorte (dus in dit geval heb je dan totaal 17 weken verlof).
Ik hoop dat het duidelijk is. Anders hoor ik het wel.
Liefs Phira

Terug
Bovenaan