Zwangerschapsverlof: hoeveel weken minimaal nodig?

<p>Lieve allemaal, </p><p>een stukje context bij mijn vraag: mijn partner en ik hebben de beslissing genomen voor een eerste kindje te gaan. Nu is onze situatie als volgt: ik werk als zzp'er en mijn partner houdt in en om het huis de boel draaiende (veel dieren, stukje grond, etc.). Wij wonen niet in Nederland en ik heb geen recht op een vergoeding als ik met verlof ga. </p><p> </p><p>Mijn vraag aan de ervaringsdeskundigen: </p><p>Hoeveel weken verlof vóór en hoeveel weken ná de bevalling is het absolute minimum bij een uitstekende zwangerschap en goede bevalling?</p><p>Ik besef me erg goed dat elke zwangerschap anders is, en dat er een zeer kleine kans is dat álles 100% goed gaat gedurende de zwangerschap... maar ik krijg graag inzicht in het aantal weken verlof dat noodzakelijk is versus het aantal weken dat als 'luxe' beschouwd kan worden.</p><p> </p><p>Saludos </p>
 
Het hangt van je werk af, maar voor bijv kantoorwerk zou je door kunnen werken tot je bevalt, erna moet je lijf herstellen en bij een keizersnede is dat langer dan bij een soepele bevalling zonder scheuren oid. Ik zou een maand rekenen als minimum.
 
Ligt indd aan je werk. Ik werk in de zorg en moet met 6 weken voor uitreken datum met verlof. 
Anders is t min 4 weken van te voren.  
In totaal is er recht op 16 weken. De meeste plakken hier nog een week of 2 vakantie aan. 
 
In jou geval zou je misschien wat langer kunnen door werken. Maar ik merk aan mijzelf dat ik echt uit kijk naar mijn verlof ondanks dat ik nu kantooruren draai. Merk dat ik toe ben aan rust. 
 
Zelf ben ik 10 weken geleden bevallen en ik ben heel blij dat ik bijna weer kan gaan werken. Na een week of 6 begon ik me toch wel af en toe te vervelen. Ik had best een heftige bevalling maar was na 6 weken echt wel opgeknapt. De weken voor de bevalling vond ik ook vreselijk saai. Mijn zwangerschap verliep prima en ik had nog wel even door kunnen werken (kantoorwerk). Ik denk dat je dus in totaal min een week of 6 moet rekenen.
 
7 weken voor de uitgerekende datum moest ik met verlof ivm de agressie op mijn werkplek. (Zorg) dit vond ik ergens lekker maar verveelde ook snel. Ik ben met 38.5 bevallen en dat was top zodat ik niet nog langer zat te wachten en te vervelen. 4 weken voor is denk ik voldoende, mits je lichaam/geest dit toe laat. Ik zit nu op 6 weken na de bevalling precies. Ergens lijkt het mij nu al prima om te gaan werken maar met de gebroken nachten lijkt het me nog wel lastig. Ik begin de tweede week van oktober weer dus geniet nog maar zoveel mogelijk en zal niet klagen over het feit eat ik mij verveel ;)
 
Oh dat is een lastige vraag! Inderdaad wat je al aangeeft is het erg afhankelijk van hoe je zwangerschap en de bevalling lopen en hoe je kindje het doet. Ik heb bij de eerste tot 36 weken doorgewerkt (kantoorwerk), dat ging op zich goed, maar was ook wel blij dat ik daarna rust had. Ik kreeg echt moeite me te concentreren en ging daardoor fouten maken, ondanks een ongecompliceerde zwangerschap.Een week of 2 na de bevalling was ik zelf fysiek wel aardig opgeknapt, alleen had mn dochtertje wat problemen (gebroken sleutelbeen bij de geboorte, verborgen reflux (beide kwamen we pas relatief laat achter doordat niemand de symptomen herkende) en de beruchte krampjes). Daardoor kwamen we in de situatie terecht waarin ze vrijwel alleen maar huilde en we blij waren als we 4u per nacht konden slapen. Werken zou toen echt geen optie geweest zijn. Gelukkig net op tijd goede aanknopingspunten gevonden en een week voordat ik weer moest gaan werken (dochter was toen 2,5 maand) hadden we er net een acceptabele situatie van weten te maken ;) Voor mij is geen enkele dag verlof na de bevalling daarmee luxe geweest ;) Had dochter die problemen niet gehad, was het vast al eerder een optie geweest, maar dat weet je van tevoren natuurlijk nooit...Is het misschien een idee om voor jezelf op een rijtje te zetten of het een haalbare situatie oplevert als je met 36 weken zou moeten stoppen met werken en pas 12 weken na de bevalling weer aan het werk kunt? En of je man een groot deel van de zorg van jullie kindje kan overnemen zodat jij kunt werken, mocht er met name met je kindje wat zijn ipv met jou? Als je weet dat je die situatie aankunt, denk dat met name financieel de uitdaging is?, dan komt het sowieso wel goed :) Dan kan het bijna alleen nog maar meevallen ;) Als je er vanuit gaat dat je lang doorwerkt en snel weer aan het werk gaat valt het misschien extra tegen en levert je dat misschien stress op? Althans, zo werkt het voor mij ;)
 
Ik heb lichamelijk werk( supermarkt brood en vleeswaren afdeling) ik had tot 36 weken door gewerkt maar voor mijn gevoel zou ik zeker tot me bevalling door hebben kunnen werken. Naast me werk deedt ik ook gewoon het huishouden, de honden en mijn 2 paarden. Avond voor ik beviel nog 2 stallen staan mesten. Ik ben met 38 weken bevallen. Ik had ook een goede en snelle bevalling. Waardoor ik ook snel weer de oude was. Ik had na me bevalling nog 14 weken verlof. Moet eerlijk zeggen dat ik het thuis zitten met de kleine heerlijk vond. Maar lichamelijk zou ik na 6 weken wel weer te werk kunnen gaan.
 
Bedankt voor jullie reacties. Mijn partner en ik nemen alles mee in het bespreken van onze plannen. We willen zowel voor een voorspoedige als minder voorspoedige zwangerschap en bevalling een plan klaar hebben liggen. 
 
Nogmaals bedankt!
 
Terug
Bovenaan