Zwangerschapsverlof: hoeveel weken minimaal nodig?

<p>Lieve allemaal, </p><p>een stukje context bij mijn vraag: mijn partner en ik hebben de beslissing genomen voor een eerste kindje te gaan. Nu is onze situatie als volgt: ik werk als zzp'er en mijn partner houdt in en om het huis de boel draaiende (veel dieren, stukje grond, etc.). Wij wonen niet in Nederland en ik heb geen recht op een vergoeding als ik met verlof ga. </p><p> </p><p>Mijn vraag aan de ervaringsdeskundigen: </p><p>Hoeveel weken verlof vóór en hoeveel weken ná de bevalling is het absolute minimum bij een uitstekende zwangerschap en goede bevalling?</p><p>Ik besef me erg goed dat elke zwangerschap anders is, en dat er een zeer kleine kans is dat álles 100% goed gaat gedurende de zwangerschap... maar ik krijg graag inzicht in het aantal weken verlof dat noodzakelijk is versus het aantal weken dat als 'luxe' beschouwd kan worden.</p><p> </p><p>Saludos </p>
 
Het hangt van je werk af, maar voor bijv kantoorwerk zou je door kunnen werken tot je bevalt, erna moet je lijf herstellen en bij een keizersnede is dat langer dan bij een soepele bevalling zonder scheuren oid. Ik zou een maand rekenen als minimum.
 
Ligt indd aan je werk. Ik werk in de zorg en moet met 6 weken voor uitreken datum met verlof. 
Anders is t min 4 weken van te voren.  
In totaal is er recht op 16 weken. De meeste plakken hier nog een week of 2 vakantie aan. 
 
In jou geval zou je misschien wat langer kunnen door werken. Maar ik merk aan mijzelf dat ik echt uit kijk naar mijn verlof ondanks dat ik nu kantooruren draai. Merk dat ik toe ben aan rust.