Zwangerschapsverlof?? hoeveel weken

Hallo,

Ik ben nu ruim 29 weken en nou hoorde ik van de week van iemand dat het verlof verandert of verandert is. Van 16 weken naar 26 weken, maar dan weer niet helemal betaald en je mag zelf weten hoe lang? Ik kan er niks van terug vinden, wie weet hoe het nu precies zit. Ik moet in ieder geval 6 weken vantevoren, want zit in de ziektewet voor 20%, maar tot hoe veel weken na de bevalling heb ik dan verlof??

Groetjes Triesepies

Zwangerschapsverlof is in 2009 nog steeds 16 weken. Dat is niet meer geworden.

Als je het over 26 weken hebt, dan denk ik dat het om ouderschapsverlof gaat.
Want het is wel de bedoeling dat vanaf januari 2009 de ouderschapsverlofregeling uitgebreid gaat worden: van 13 weken (of 13 x het aantal uren dat je per week werkt) naar 26 weken (ofwel 26 x het aantal uren dat je per week werkt). En ouderschapsverlof is in principe onbetaald verlof, tenzij je het geluk hebt dat je werkgever het (al dan niet  gedeeltelijk) doorbetaalt.  

Ik denk dat degene die jou dat verteld heeft van de 26 weken, ouderschapsverlof bedoeld, dat kan je achter elkaar opnemen, maar ook verdeeld of een gedeelte, dat is maximaal een half jaar achter   elkaar en is inderdaad onbetaald.
Verder heb je recht op 16 weken zwangerschapsverlof. Je mag kiezen of je 6 weken van te voren verlof, je moet met 4 weken van te voren met verlof.
Als je ziek bent door je zwangerschaps of gedeeltelijk ziek, dan moet je 6 weken vooraf met verlof.
Je behoudt altijd het recht, ook als je dus later bevalt dan de uitgerekende datum, op minimaal 10 weken verlof na de bevalling. Dus het kan zijn dat je verlof uiteindelijk langer is dan 16 weken. De weken dat het langer duurt, omdat je later bevalt, zijn ook gewoon doorbetaald.

Alice
sept.2008

Terug
Bovenaan