Zwangerschapsverlof mogelijk naar minimaal 18 weken!!!

Hoi allemaal,

De Europese Commissie wil het zwangerschapsverlof verlengen, mogelijk tot minimaal achttien w
eken. Nu is het Europees verplichte minimum nog veertien weken, in Nederland geldt een verlof van zestien weken.

Voor Nederlandse moeders zou de nieuwe 'zwangerschapsverlofrichtlijn', die de vorige uit 1992 moet vervangen, een extra verlof van twee weken betekenen. Nederlandse vrouwen krijgen nu zestien weken verlof rond de bevalling, waarvan ze er in principe minimaal vier voor de bevalling moeten opnemen.

In België hebben vrouwen recht op vijftien weken verlof, in Duitsland veertien weken en in Denemarken achttien. In sommige vroegere Oostbloklanden gelden veel langere verloven, Tsjechische vrouwen bijvoorbeeld hebben 28 weken.
Verlenging
De plannen moeten nog worden uitgewerkt voordat ze op 1 oktober door de Europese Commissie kunnen worden aangenomen. Maar duidelijk is volgens bronnen in Brussel al wel dat de verantwoordelijk EU-commissaris Vladimir Spidla (Werkgelegenheid, Sociale Zaken en Gelijke Kansen) aanstuurt op een forse verlenging.
Hij wil geen regels stellen over hoeveel weken minimaal vóór de bevalling moet worden opgenomen.
Minister Piet Hein Donner (Sociale Zaken) wil nog niet reageren op de plannen. Hij wil volgens zijn woordvoerster het definitieve voorstel van de Commissie dit najaar afwachten.

Zou dat even lekker zijn? Ik hoop dat ze het snel invoeren.

groet
Lies

Dat zou inderdaad wel heel lekker zijn.

Maar stel dat dit voorstel op 1 oktober wordt aangenomen.
Weet iemand dan hoe lang het duurt voor ze het invoeren?

grt
Anita

Ik hoop meteen!! haha! ben nu 10 weken en 3 dagen en ben zooo moe de hele tijd, dus die extra weken kan ik dan bijslapen. Nee horo zonder dollen: ik hoop dat het goedgekeurd wordt en dat het per 1 januari (of eerder?) ingevoerd wordt!

Goed plan zeg ik! ;-)

groetjes Jannie

Hoi Jannie,

Als het goed is wordt die moeheid een heeeeeeeeeeeeeel stuk minder.
Ik heb er ongeveer 14 weken last van gehad en toen was het eigenlijk van de ene op de andere dag weg.
Ben nu 24 weken.

Maar ik hoop ook dat ze het zo snel mogelijk invoeren want ik ga in november met verlof.

grt
Anita

Hoi Anita,

Heb internet even nagezocht en kan niets vinden van een evt accoord over dit voorstel.
Alleen artikelen met het voorstel voor verlenging naar 18 weken.
Ik zou er heel blij mee zijn! Ga als het goed is 1 mei 2009 met verlof.

Ik hoop ook dat het voorstel van verlenging van het ouderschapsverlof van 13 weken naar 26 weken erdoor komt! Heb vandaag mijn startdatum van ouderschapsverlof iig maar naar 1 jan gezet voor de zekerheid.

Gr Anita (naamgenootje)

www.prinsjesdag2008.nl

Verlenging ouderschapsverlof
Het kabinet wil het recht op ouderschapsverlof per 1 januari 2009 verlengen van 13 naar 26 weken. Door de uitbreiding van het wettelijke recht op ouderschapsverlof wordt het maximale bedrag van de ouderschapsverlofkorting ook hoger. Vanuit het oogpunt van vereenvoudiging komt per 1 januari 2009 de ouderschapsverlofkorting ook volledig los te staan van de levensloopregeling.

Dit is er door voorzover ik weer.

www.prinsjesdag2008.nl

Verlenging ouderschapsverlof
Het kabinet wil het recht op ouderschapsverlof per 1 januari 2009 verlengen van 13 naar 26 weken. Door de uitbreiding van het wettelijke recht op ouderschapsverlof wordt het maximale bedrag van de ouderschapsverlofkorting ook hoger. Vanuit het oogpunt van vereenvoudiging komt per 1 januari 2009 de ouderschapsverlofkorting ook volledig los te staan van de levensloopregeling.

Dit is er door voorzover ik weer.

Terug
Bovenaan