Zwangerschapsverlof voor zelfstandigen

Hoi, hierbij even een vraag. Mijn man en ik hebben een eigen zaak en we zijn zwanger. Ik heb van iemand gehoord dat je voor 16 weken een uitkering kunt aanvragen ivm zwangerschapsverlof. Ik moet zeggen dat we dat wel nodig hebben, want we hebben geen personeel en de taken zijn bij ons duidelijk verdeeld. Mijn man kan niet alles zelf doen straks. We leven ook van het minimale, dus dat geld kunnen we ook niet gebruiken voor betaalde mensen. Ik wil wel tot het laatste moment doorwerken, maar wie weet gaat dat niet met zo'n dikke buik. Wie heeft hier ervaring mee. Waar kun je zo'n uitkering aanvragen? Moet je daarvoor verzekerd zijn? Of waar kan ik terecht met dit soort vragen?
 
Bij het UWV: www.uwv.nl
Deze regeling wordt overigens afgeschaft; alleen wie voor 1 Juni (of was het 1 juli?) zwanger is geworden komt in aanmerking. Maar kijk het na op de site :)
 
Hoi Wendy,

Ik ben zelf ook zelfstandige.
Ik heb het nog niet helemaal uitgezocht maar ik denk dat ik nog net in aanmerking kom. Ik ben in ieder geval voor augustus zwanger geraakt. Ze hebben het over een 'WAZ verzekering hebben'. Ik neem aan dat je als zelfstandige automatisch de waz verzekering hebt omdat je daar altijd automatisch voor hebt moeten betalen.

Hier een stukje van die site:

En de Zwangerschaps- en bevallingsuitkering?
Ontvangt u op 1 augustus van ons een Zwangerschaps- en bevallingsuitkering, dan houdt u deze uitkering. Ook als u vóór 1 augustus al zwanger bent en een WAZ-verzekering heeft, ontvangt u van ons een Zwangerschaps- en bevallingsuitkering.
Wordt u na 1 augustus zwanger, dan ontvangt u in de meeste gevallen geen Zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Informeer bij een verzekeringsmaatschappij over de mogelijkheden voor een verzekering.
 
Hoi Wendy,

Ik snap je vraag, de WAZ voor zelfstandige is afgeschaft sinds 1 januari 2004 dus die is het nieet. Ik snap je vraag en je oet je niks aan trekken van de persoon hierboven, hij/zij is niet voor niks anoniem.

Ik heb er wel iets over gelezen ergens op de site van UWV dacht ik maar ik weet het niet zeker, ik zou als ik jouw was even goed informeren bij UWV en GAK en de gemeente enzo.

Er is wel iets voor Zelfstandige geregeld maar ik weet niet precies wat.

Heel veel succes, en vergeet vooral niet te genieten.

Liefs Linda
 
Ben ook zelfstandige en kwam er niet voor in aanmerking.Ik was nog te kort zelfstandige, dus heb nog te kort gewerkt en heb dus te weinig premie betaald.

Succes
 
Terug
Bovenaan