zwangerschapsverlof zelfstandigen

A

Anoniem

Guest
Toen ik in september 2004 zwanger werd van mijn dochter, was ik net te laat om in aanmerking te komen voor een verlofuitkering, omdat de WAZ net was afgeschaft. Niet dat ik daar nu perse op uit was, maar het zou toch mooi meegenomen zijn. Twee dagen voor de bevalling ben ik gestopt met werken, en drie weken na de keizersnede was ik weer aan het werk................

Nu werd ik vorige week enorm blij van het nieuwe wetsvoorstel verlofuitkering voor zelfstandigen, omdat ik opnieuw zwanger ben. Echter, omdat ik in januari hoop te bevallen, en het wetsvoorstel er waarschijnlijk pas in de tweede helft van 2008 door zal komen, vis ik waarschijnlijk weer achter het net.

Zijn er onder jullie zelfstandigen die er ook zo van balen dat de overheid ons wel weet te vinden als er betaalt moet worden, maar het lijkt of de meevallertjes altijd aan je neus voorbij gaan?

Hoi Giraff,
Inderdaad! Ik ben ook zelfstandig en in januari bevallen. Ik heb 4 maanden geen inkomsten gehad. Nu verdient mijn man wel genoeg, maar toch. Stel je voor van niet, dan kun je dus gewoon niet zwanger worden, zeker niet als je maar een kleine zelfstandige bent. Maar betalen moet je wel net als ieder ander (wat natuurlijk ook logisch is). Dan verwacht je toch ook de zelfde rechten als je deelfde plichten hebt.....
Nu ben ik weer zwanger en in mei uitgerekend. Ik dacht mooi, heb ik ook ergens recht op, maar niet dus gaat dus pas later in? Wist ik nog niet, had me er nog niet zo in verdiept.

groetjes,
Daphne

Hi Daphne,

Ja, waardeloos zeg. Ik had van pure blijdschap mijn accountant ook al gevraagd of hij de boel even in de gaten wilde houden.........en ook hij zegt nog tegen me: dan hoop ik dat je niet voor 31 december moet bevallen........" in de veronderstelling dat die regeling dan wel vanaf 1 januari 2008 zal gelden. Ik las echter op de site van het szw dat het ws 2e helft 2008 zal worden.