zwangerschapsverlof zelfstandigen

A

Anoniem

Guest
Toen ik in september 2004 zwanger werd van mijn dochter, was ik net te laat om in aanmerking te komen voor een verlofuitkering, omdat de WAZ net was afgeschaft. Niet dat ik daar nu perse op uit was, maar het zou toch mooi meegenomen zijn. Twee dagen voor de bevalling ben ik gestopt met werken, en drie weken na de keizersnede was ik weer aan het werk................

Nu werd ik vorige week enorm blij van het nieuwe wetsvoorstel verlofuitkering voor zelfstandigen, omdat ik opnieuw zwanger ben. Echter, omdat ik in januari hoop te bevallen, en het wetsvoorstel er waarschijnlijk pas in de tweede helft van 2008 door zal komen, vis ik waarschijnlijk weer achter het net.

Zijn er onder jullie zelfstandigen die er ook zo van balen dat de overheid ons wel weet te vinden als er betaalt moet worden, maar het lijkt of de meevallertjes altijd aan je neus voorbij gaan?

Hoi Giraff,
Inderdaad! Ik ben ook zelfstandig en in januari bevallen. Ik heb 4 maanden geen inkomsten gehad. Nu verdient mijn man wel genoeg, maar toch. Stel je voor van niet, dan kun je dus gewoon niet zwanger worden, zeker niet als je maar een kleine zelfstandige bent. Maar betalen moet je wel net als ieder ander (wat natuurlijk ook logisch is). Dan verwacht je toch ook de zelfde rechten als je deelfde plichten hebt.....
Nu ben ik weer zwanger en in mei uitgerekend. Ik dacht mooi, heb ik ook ergens recht op, maar niet dus gaat dus pas later in? Wist ik nog niet, had me er nog niet zo in verdiept.

groetjes,
Daphne

Hi Daphne,

Ja, waardeloos zeg. Ik had van pure blijdschap mijn accountant ook al gevraagd of hij de boel even in de gaten wilde houden.........en ook hij zegt nog tegen me: dan hoop ik dat je niet voor 31 december moet bevallen........" in de veronderstelling dat die regeling dan wel vanaf 1 januari 2008 zal gelden. Ik las echter op de site van het szw dat het ws 2e helft 2008 zal worden.

Hier echter wel hetzelfde verhaal. Ben met mijn partner samen zelfstandig, en natuurlijk wordt er genoeg verdiend, maar ik ben het wel enorm zat dat er dus hier geen: zorgtoeslag, huisvrouwentoeslag, etc. vervolgens een kleinere tegemoetkoming in de kosten voor kinderopvang, straks misschien minder kinderbijslag..........noem maar op.

Natuurlijk heb ik er zelf voor gekozen om "zelfstandig" te zijn, maar op deze manier krijg ik toch ook de indruk dat zelfstandigen een beetje het vangnet aan het worden zijn voor alle initiatief- en ambitielozen, die niet 16 weken uitgekeerd krijgen, maar veeeeel langer.

Zullen we elkaar van de ontwikkelingen op de hoogte houden? Gefeliciteerd trouwens, met je zwangerschap!!!!

Groet, Heidi

hoi Heidi & Daphne,

hier nog een zelfstandige!
ik had me er nog niet in verdiept, wel ergens wat gelezenover een uitkering.
laat dat nou net over die WAZ gaan.
hoe kunnen ze dat nou afschaffen? we moeten toch ook vervanging regelen, betalen inwerken etc!

wat voor zaak hebben jullie?
m'n man en ik hebben een brillenwinkel in amsterdam

xxsuzan

hoihoi,

ook ik ben zelfstandige en heb bij mijn vorige zwangerschap bijna niets gekregen, wel iets van de arbeidsongechiktheidsverzekering maar daar kon ik niet eens mijn huur en andere vaste lasten van betalen laat staan de waarneemster. Nu hoop ik in mei (dus nog heeeel pril allemaal) te bevallen en lijk dus weer achter het net te vissen. Balenb maar het is niet anders. Zelfstandig zijn heeft idd ook veel voordelen en ik voel me bevoorrecht met een gezond kind en een kleintje op komst. Ik lees graag wanneer er weer ontwikkelingen zijn (met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2008 ofzo )

Fijne zwangerschap allemaal!

Hey hallo

Ik ben zelfstandig huis aan huis kapster en heb dus een klein onderneming ze houden er geen rekening mee dat verzekeren niet te doen is.
Wij kunnen ook wel even zonder 2de inkomen maar niet als het te lang duurt ik probeer zolang mogelijk door te werken en in febr weer te beginnen (19 dec uitgerekend)
Nou hopen dat alles goed gaat en dat we toch allemaal lekker van onze kleine spruit kunnen genieten zonder zorgen.

Gr lil

Hoi allemaal,
Jullie ook allemaal gefeliciteerd met jullie zwangerschap!
Er zijn hier toch meer zelfstandigen dan ik dacht!
En idd, voor een kleine zelfstandige is een verzekering niet te betalen!! Kan je het nog beter opzij zetten.
Ik ben trouwens grafisch ontwerper en werk vanuit huis.
Ja, laten we elkaar op de hoogte houden! Als iemand weer wat weet laat het hier even horen!

groetjes,
Daphne

Terug
Bovenaan