zwangerschapsverlof

A

Anoniem

Guest
Hai allemaal

Ik zit even met een vraag, gister hadden me baas en ik
het even over het zwangerschapsverlof, dat zijn dus 16 weken
leek mij al vrij lang maar goed dat heeft hij dus even snel nagekeken.
Maar ik vond het nogal raar staan om nou te vragen hoeveel
loon ik krijg in die 16 weken.
Weten jullie mis of dat de volle 100 procent is of toch net als de ziektewet
maar 70 procent  ik heb namelijk geen flauw idee.
Maar vind het toch eigenlijk best belangrijk want met minder geld 16 weken
door komen is toch best wel lang.
Maarja daar tegenover wel 12 weken lang heerlijk rustig met de kleine kroelen
lijkt me heerlijk.

Groetjes rowie

Hoi,

Als je gewoon in loondienst bent krijg je gewoon doorbetaald. Het is
dan zo dat het uwv jouw salaris betaald, maar daar merk je niks van.
Jij krijgt gewoon salaris, en je baas krijgt het van het uwv.

Mocht je ziek zijn in de periode van je zwangerschap kijken ze of het
daar aan ligt of dat je bv gewoon griep hebt. Ligt het aan je
zwangerschap dan betaald het uwv het en anders valt het gewoon onder
het ziekzijn voor je werkgever.

Je merkt er dus niks van. Het is wel zo dat als je ziek bent tijdens je
zwangerschap en daardoor minder of niet kan werken, je wel verplicht
bent om 6 weken van tevoren verlof te nemen. Je mag dan niet 4 weken
van te voren nemen.

En 16 weken is echt NIET lang. Je hebt dan ongeveer 10 weken na de
bevalling en die zijn zo om. Ik had 17 weken daarna door onbetaald
verlof en vakantie en zelfs dat vliegt om.

Groetjes, Miriam, mama van Hugo, 5,5 maand.

Hoi,

Inderdaad je krijgt 16 weken verlof (vliegt voorbij, echt waar!!). In die 16 weken krijg je idd voor 100% doorbetaald.

Zou ook een mooie boel zijn als dit niet zo was toch??

Net als mijn voorganger zegt, je werkgever krijgt alles vergoed van het UWV (de volle 100%) want daar is iedere werkgever automatisch voor verzekerd!

Indien je vragen hebt kun je zelf altijd contact opnemen met het UWV.
Succes ermee.
groetjes  Sandra

HOI,
Het UWV betaalt je werkgever inderdaad, maar....het is niet automatisch 100%. Dat heb ik tenminste begrepen uit een brief die ik per ongeluk van het UWV kreeg. Ik krijg wel 100% uitbetaald, maar dat is een aanvulling van mijn werkgever op de uitkering van het UWV. Volgens mij ligt het aan je CAO.
Je moet het bij je baas goed navragen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Groetjes,
Patricia

Als je in loondienst bent, krijg je doorgaans gewoon 100% doorbetaald en je werkgever ontvangt geld van het UWV. (Er is wel een bepaald maximum. Als je salaris boven een bepaalde grens is krijg je niet 100%) Ook zonder ontzettend hoog salaris is het mogelijk dat de uitkering van het UWV iets minder dan 100% is.

Citaat van de UWV-site: "De uitkering is gebaseerd op uw gemiddelde inkomen in de vier weken of maand voordat u met verlof gaat en zal doorgaans nagenoeg gelijk zijn aan uw salaris. Er geldt een maximum van € 170,33 per dag."

Als je de periode voor je zwangerschapsverlof dus een lager salaris hebt gehad (bijvoorbeeld als je ziek bent geweest -niet wegens de zwangerschap- en slechts 70% van je salaris kreeg oid- dan baseert het UWV de uitkering dus op dat lagere salaris. Ik denk eigenlijk dat het gebruikelijk is dat je van je werkgever dan toch 100% van je normale salaris krijgt, maar dat is iets wat je bij je werkgever na zou kunnen vragen.

Ik geloof dat werkgevers er ook voor kunnen kiezen het salaris niet door te betalen en de uitkering van het UWV direct over te laten maken naar de werkneemster. Ik denk dat dat meestal niet zo gaat hoor en het lijkt mij ook niet fijn, want het UWV betaalt vaak ontzettend laat.

Groetjes, Marijke

Terug
Bovenaan