zwangerschapsyoga of cursus (gym) of allebei??

Hoi,

Ik ben melanie (25 jaar) en nu 15 weken zwanger van de eerste. Heel spannend allemaal...
Ik wil mij opgeven voor zwangerschapsyoga of een zwangerschapscurus of misschien wel allebei.
Hebben jullie al ervaring hiermee en wat raden jullie mij aan?
yoga lijkt me zo zweverig maar ook wel weer ontspannen, en een cursus moet volgens mij soiezo.
Kortom hoe denken jullie erover??

Liefs melanie

Hi Melanie,

Yoga is juist helemaal niet zwevering maar zet je met beide benen op de grond. Dat geldt voor gewone yoga maar ook voor zwangerschapsyoga. Je leer voornamelijk op je ademhaling letten. Dat is de basis.

Ik heb zelf zwangerschapsyoga gedaan (deed ook al gewone yoga) en ga dat bij deze zwangerschap ook doen. Er zijn vele soorten yoga. De cursus die ik doe, richt zich best veel op de bevalling. En dat vind ik prettig. Ik ben bang voor de bevalling en met yoga kan ik goed leren ontspannen. Bij de vorige werd het een keizersnede en heb ik veel aan de yoga oefeningen gehad met de ruggeprik. Verder niet, dat was dan wel jammer van de cursus.

Andere ervaringen heb ik niet, maar yoga kan ik je aanraden.

Gr. Tamara.

Ik heb bij de eerste Samen Bevallen gedaan en vond dat hardstikke leuk en leerzaam. Je leert er veel, maar ook ontspannen met enkele oefeningen. En daar heb ik vele aan gehad bij de bevalling(en).

Bij de tweede heb ik de traditionele zwangerschapscursus van de thuiszorg gedaan. Heel gezellig, maar na Samen Bevallen een beetej slap aftreksel. Maar daar vond ik de nagym wel weer prettig!

Nu bij de derde ga ik zwemmen, want die info hoef ik echt niet meer. Dat geloof ik wel.

Een vriendin van me heeft haptonomie gedaan, en daar werd verteld dat ze heel erg "bij" moest blijven en dat is juist niet wat je bij een bevalling moet doen. Je moet juist lekker in jezelf gekeerd raken en het allemaal maar laten gebeuren. Dan gaat het 't snelst. Als ze dat bij yoga leren, dan lijkt me dat lekker.

Hoi Melanie,

Officieel ben ik een januari mama, maar kom nog wel een spieken bij de buren ;-)

In eerste instantie wilde ik helemaal niks doen. Ben 26 jaar en het leek me allemaal zo mutserig. Zet een stel vrouwen bij elkaar die een uur mogen klagen over hun kwaaltjes en het feest is compleet.
Nou ik kan je vertellen de hele buitenwereld was ineens tegen mij gekeerd , hoe ik dat zo kon bedenken zonder dat ik ervaring mee had. Ben uiteindelijk me toch maar gaa verdiepen en heb gekozen voor zwangerschapsyoga. Een vriendin van mij heeft dit ook gedaan (en die is net zo nuchter als dat ik ben) en ze heeft en hééél veel aangehad tijdens de bevalling. Als ze het even niet meer zag zitten of niet meer wist hoe ze de pijn moest wegpuffen, kon ze heel gemakkelijk dat wat ze geleerd had toepassen.

Ik begin over 2 weken en ben heel benieuwd!

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Gr. Maaike

Terug
Bovenaan