In een woord: verschrikkelijk!
Mijn ervaring tenminste...
Erg zweverig, rare oefeningen met puffen en zuchten en ademhalen. Waarbij ik echt zoiets had: ik kan me er niks bij voorstellen. Een beetje net doen of je aan het bevallen bent, dat zie ik dan wel weer. Toch heb ik even doorgezet. De druppel die de emmer deed overlopen was de ' weeendans', en dat je met je partner moest komen die moest jouw dan masseren met massageolie op je buik en rug enz. Dat vond ik toch wel ver gaan, heeft niks meer te maken met bevallen. Want dan heb je liever niet dat iemand aan je komt. Dus toen ben ik gestopt.
En die ademhalingsoefeningen: ik kende ze perfect. En in al mijn wanhoop tijdens de weeen, heb ik geprobeerd om ze toe te passen. Je moet dan vanuit je buik ademhalen, maar je buik doet juist zo zeer!!! Ik had ook rug, buik en beenweeen tegelijk. Dus ik had er niets aan, de oude puftechniek van de VK werkte nog het beste. Maar het bleef een hel!
Dus ja, dit is een negatieve ervaring, maar als je het niet probeert weet je het niet of je het wel of niet leuk vind.
Maar, om te bevallen heb je al die zwangerschapsgym en Yoga niet nodig hoor!
Als je erg onzeker bent, dan is het misschien wel aan te raden.