Zware beroepen en zwanger

<p>Hoi,</p><p>Ik was benieuwd hoe jullie omgaan met werk waarbij je veel in beweging bent, regelmatig moet bukken, tillen en weinig zit. </p><p>Ik ben nu 29 weken zwanger en werk als fysiotherapeut in een ziekenhuis en 6 weken geleden al minder zwaar fysiek werk gaan verrichten. Ook ben ik voor 60% ziekgemeld van normale werkzaamheden. Ik heb een vervangster die deze uren overneemt. Dat is super fijn, maar omdat een collega op vakantie is werk ik uiteindelijk toch nog mijn normale uren (32 u pw) alleen met patiënten die minder fysieke ondersteuning behoeven. Maar uiteindelijk blijft het gewoon hard doorwerken om alles goed af te krijgen. </p><p>Ondanks dit heb ik toch veel harde buiken en pijn in mijn onderbuik (geen blaasontsteking) en ik slaap ontzettend slecht.  Mijn verloskundige heeft me nu verplicht een week rust gegeven. En dan moet ik volgende week kijken hoe ik mijn werk verder kan aanpassen. </p><p>Ik vind het echt lastig, omdat ik sommige zwangere collega's zo door die zwangerschap heb heen zie werken, haast klachtenvrij. Ik had gedacht dat mij dat ook wel zou lukken en in die zin voel ik me een beetje een 'zwakkeling'. </p><p>Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en hoe er bij jullie op werk rekening wordt gehouden met zwangerschap.  </p><p> </p>

Hallo,
Je vk heeft zeker gelijk! Als je zo veel harde buiken en buikpijn hebt dan moet je echt rustig aan doen.
Bedenk dat dit niet alleen voor jezelf is maar ook je kleine!

Ook, ELKE zwangerschap is anders. Ga je aub niet vergelijken met andere. Ik werk op kantoor en ben tot de 36 weken doorgegaan met werken. Maar poeh.. wat had ik het zwaar. Gewoon zitten gaf me al mega pijnlijke harde buiken. Als ik zwaar werk zou doen dan weet ik zeker dat ik al thuis zat vanaf de 30 weken.

Op mijn werk werd mega rekening met mij gehouden. Ik werkte een dag in de week thuis om tot rust te komen. Dit moeten ze ook hoor want het zal ze maar gebeuren dat jou iets overkomt.

Luister goed naar je lijf en als het niet gaat dan gaat het niet!
Je werkgever krijgt betaald om vervanging voor jou aan te nemen.
Succes :)

Iedere zwangerschap is anders, als jou lichaam aangeeft dat het teveel is moet je daar zeker naar luisteren en niet kijken naar andere.
Zelf werk ik in de kinderopvang op een 0-4 groep dus ook veel bukken, tillen, lopen en weinig stil zitten. Ben zelf ook niet goed in stil zitten, maar soms was het best zwaar en voelde ik buik/rug/bekken ook wel. Ik zal dat echter niet snel toegeven aan mezelf en daardoor dus ook niet aan collega’s. Sinds deze week lekker met verlof en heel blij mee. Laatste weken ook wel iets minder gewerkt omdat ik best veel overuren had, in combinatie met zwangerschap paar keer vrij gekregen als er iemand minder nodig was en dat was ook wel erg fijn.

Succes nog en luister vooral naar je lichaam en de verloskundige! 

Pas goed op jezelf en geef aan wat kan. Je bent zeer zeker geen zwakkeling en je moet gewoon aangeven op je werk wat je nog wel of niet lukt.
Eerlijk gezegd heb ik wel mijn twijfels dat wat er bij jou gebeurd of dat wel mag.. 60% in de ziektewet zitten en vervolgens wel je notmale uren werken ?.
Ik zelf ben kapster, loop al vanaf week 16 met bekken instabiliteit. Heb het aangegeven en ben gelijk van 32 naar 24 uur per week gegaan. Toen ging het goed,  maar na een tijdje weer veel pijn en naar 16 uur per week gegaan. Moest nog 3 dagen werken voor mijn verlof en toen ineens indalingsweeën.  Ik moest ook verplicht rust houden van mn vk. Die laatste 3 dagen wilde ik uitwerken eigenlijk, maar niet gedaan en daar heb ik uiteindelijk heel veel baat bij gehad en ben nu ook trots op mezelf dat ik dit heb aangegeven en ben gestopt. Zit nu op 35 weken, dus dit is nog recent gebeurd maar nu al een goed gevoel!
Luister echt goed naar je lichaam, die geeft aan te rusten, dus doe dat ook. Ook voor de kleine die ook wil rusten in je buik ?

Het is echt voor iedereen anders. Ik werk op een kinderdagverblijf op de groep 0-2 jaar dus veel tillen en lopen en we zitten bijna niet op een dag.. maar toch tot 36 weken doorgewerkt (4 dagen per week) 
Eerst is de moeheid heel aanwezig en in het laatste trimester is dat wel een eind voorbij maar dan wordt het lichamelijk zwaar. 
Ik kon het goed uithouden, ook al was ik soms echt op na een dag werken. Ik ben ook wel nuchter en ging gewoon door, maar heb ook nooit harde buiken of lichamelijke klachten gehad, alleen wat rugpijn. 
Maar genoeg collega's gaan al eerder minder werken en ik was de enige die doorging tot 36 weken, iedereen gaat normaal met 34 weken met verlof. 
Maar als je je niet goed voelt en klachten hebt, dan moet je daar wat mee doen! Luister naar je lichaam!

Hier in de verstandelijk gehandicapten zorg. Bij de eerste twee ze werkte ik meer uur op zwaardere groepen. Nu werk ik ‘maar’ 20 uur en vind t rete zwaar! Ben tien jaar ouder en dat merk ik!!! Ik heb morgen gesprek met de bedrijfsarts en ga voor de volledige ziektewet. Ben nu 28 weken zwanger en zou nog maar 4,5 week hoeven werken. Ga wel boventallige taken doen als ontbijt en computer dingen....

gewoon jezelf ziek melden en de rust pakken. Op dit moment is je lichaam bezig met een Olympische sport vergeet dat niet hè

Hi ik ben ook fysiotherapeut, maar dan in de eerstelijn. Ik ben ook manueel therapeut dus doe ook aardig wat lichamelijk werk. Ik vind het ook lastiger worden. Ik snap niet zo goed hoe andere collega’s dat zo makkelijk doen maar zoals al eerder gezegd iedere zwangerschap en iedere persoon is anders. Ik ga bij bijna alle behandelingen zitten. Dat kan gelukkig. En ik moet keuzes maken tussen welke technieken ik toepas. Ik krijg gelukkig wel meerdere pauzes op een dag ook. Je moet toch voor jezelf aanvoelen en aangeven wat kan. Maar ik vind het ook lastig

Dus je bent over 32 uur voor 60% ziekgemeld? Dat zou betekenen dat maar 40% mag werken, dat is zo'n 13 uur per week (obv 32 uur). Hoe kan het dan dat je alsnog 32 uur werkt? Dat mag dan echt niet... Dat er met vervangend (lichter) werk een paar uurtjes in overleg bijkomen, dat zou ik me kunnen voorstellen. Maar gewoon je normale uren werken, klopt echt niet. Ik zou zeker even contact gaan opnemen met HR en de arbodienst hierover. 
Goed dat de verloskundige even heeft doorgepakt. Blijf wel echt goed op jezelf passen. Je bent echt zeker geen zwakkeling namelijk, en voor iedere vrouw is een zwangerschap weer anders. 

Terug
Bovenaan