Zware bevalling verwerken, baby nu 5 maand

Hoi allemaal,

5 maanden geleden ben ik bevallen van een prachtige zoon. Na 3 dagen en nachten rugweeen, en een dag in het ziekenhuis omdat de baby niet bewoog, zette de bevalling eindelijk echt door. Om 1 uur smiddags kreeg ik persdrang, maar met 7cm mocht ik daar niet aan toegeven. Tot overmaat van ramp stopte mijn ontsluiting bij 8cm. Ik wou graag thuis bevallen, maar stond op het punt met en ambulance weggebracht te worden. Een 2e verloskundige is komen helpen en samen hebben ze de boel daar beneden gemasseerd. Uiteindelijk mocht ik om half 5 gaan persen. Na 1,5 uur besloten een flinke knip te zetten, omdat de baby echt moest komen en er geen tijd meer was om naar het ziekenhuis te gaan.
De dagen en weken na de bevalling deed ik er vrij koeltjes over. Ik had immers nooit eerder een bevalling gehad, dus dit was het voor mij. Bovendien was ik allang blij dat ik toch thuis ben bevallen. De verloskundigen gaven aan dat het een zware bevalling was geweest en dat zij het ook erg spannend hebben gevonden.
Nu, 5 maanden later begint pas door te dringen hoe heftig het is geweest.
Om me heen heeft niemand zo’n bevalling gehad. Ik heb niet het gevoel dat ik dit met iemand kan bespreken, daarom mijn verhaal op dit forum. Wie heeft nog meer zoiets meegemaakt?

Mijn eerste bevalling was ook erg zwaar. Ik had ook rugweëen. Ik krijg pijnstilling in het ziekenhuis. Ik mocht sowieso niet thuis bevallen. Ik was doodop, had de hele nacht niet door de weëen geslapen. Ik bleef hangen op 8 cm ontsluiting en kreeg wee-opwekkers. Ook mijn persdrang kwam iets te vraag. Gelukkig mocht ik na een klein half uurtje wel persen. Na ruim anderhalf uur persen, heb ik min of meer de handdoek in de ring gegooid en werd de gynaecoloog bijgehaald om het vacuumpompje te gebruiken. En toen kwam de reden dat er geen beweging in zat. Het hoofdje was met hulp net eruit, toen ze er achter kwamen dat ze met de schouder vast zat. Ik realiseer me pas later ook dat er opeens meer personeel binnenkwam voor het geval dat. Gelukkig hebben ze haar snel eruit kunnen halen. Ze kon wel haar rechterarm niet gebruiken. 
Ik was bij de tweede ook helemaal in paniek, omdat er een grote kans was dat het weer gebeurde. Gelukkig niet gebeurd door dat ze haar hand bij het hoofd had.

Mocht je er over willen praten kan evt de praktijkondersteuner van de huisarts uitkomst bieden. Zij/Hij kan ook inschatten of het niet verstandiger is door de verwijzen of niet

Mijn bevalling was ook echt een drama. Terug naar huis met de baby was ik in shock en zei ik tegen mijn vriend dat ik niet weet hoe ik het moet verwerken. Mijn verloskundige had mij geadviseerd om het aan zoveel mogelijk mensen persoonlijk te vertellen. De eerste keren moest ik elke keer huilen, maar nu vertel ik het alsof het niets is terwijl op moment was het een hel. Mijn verhaal vertellen heeft mij het geholpen! Misschien helpt het ook voor jou. 

Hey mamavaneenbeebie,

Wat n heftige bevalling was dat zeg. Ik kan me heel goed voorstellen dat je daar last van hebt. Een bevalling is ook zon bizar iets, en je moet door. Wees maar trots op jezelf..!
Waarschijnlijk is dit al n eerste stap van de verwerking, dat je t hier opschrijft. En je bewust wordt van de heftigheid ervan. Dat gaat je helpen om het een plek te geven. Vertellen helpt. En jezelf waarderen om wat je goed hebt gedaan.
Mijn eerste bevalling was "easy", thuis, snel, vol in de eigengemaakte verdovingsbubbel van de bevalling en ik dacht bij de tweede aach, dat doe ik zo weer. Nou, dat liep anders.. vol zelfvertrouwen erin, weer thuis en volledig mn eigen gevoel volgend. Tot ik bloedverlies kreeg waarvan ze niet wisten waarvan. Die bezorgde gezichten om me heen, het idee dat mijn kind gevaar liep. Het maakte me zo bang en misselijk van angst. Ik heb er wel even over gedaan om dat n plekje te geven. Maar ik begin het nu te vergeten, gelukkig.
Succes!

Bedankt voor jullie reacties! Ik merk dat het me goed heeft gedaan mijn verhaal hier te vertellen. Ook de herkenning is erg fijn. Ik hoop dat het met wat tijd steeds beter wordt. 

Terug
Bovenaan