Zware dagen...

Zoals de titel het al zegt vind ik mijn dagen erg zwaar, lichamelijk.

Ik werk in de gehandicaptenzorg, 32 uur in de week. Ik werk nu op verschillende groepen maar niet op de mijne. Mijn eigen groep is namelijk een agressiegroep en dat brengt te veel risico's met zich mee.

Ik moet vrolijk doen tegen mijn clienten terwijl ze me uittesten, het bloed onder mijn nagels vandaan halen, terwijl ik eigenlijk de hele dag chagerijnig ben. Mijn rug doet de hele dag een beetje pijn, wat verergert door mijn werkzaamheden (clienten wassen/douchen, aankleden etc.kamers schoonmaken, bedden verschonen, boodschappen doen etc.) Doordat 's avonds de rugpijn het ergst is slaap ik heel licht (als ik al slaap) en slaap dus niet lekker.

Ik zit er aan te denken om minder te gaan werken, maar ben nog maar 17 weken...

Wat vinden jullie?

Hoi betty,

Dat lijkt mij inderdaad moeilijk. Ik kan me er ook heel veel bij voorstellen. Ik heb namelijk zelf 16 jaar in een verpleeghuis gewerkt. Mensen wassen,aankleden, enz. Het is een zware baan.
Sinds 2 jaar geef ik les op school voor de opleiding helpende zorg en welzijn. Deze baan is lang niet zo zwaar en ik ben echt blij dat ik nu niet meer in de zorg hoef te werken.
Het lijkt mij een moeilijke beslissing, maar misschien is het goed om een gesprekje aan te gaan met je teamleider?
Misschien kun je aangepast werk doen, dat is nog beter als minder werken. Maar als dat ook geen optie is moet je nu wel even aan jezelf denken en je baby!
ik wens je veel sterkte.
groetjes mirjam

Hoi Betty,

Tja lastige beslissing, maar zoals je al schrijft werk je op een groep met een hoge agressie factor.
Ik heb zelf ook een groep gewerkt van hoog niveau met veel gedrags problemen, en had daar elke week wel een blauwe plek. Ik zou het risico dat ze me in mijn buik slaan of schoppen zeker in je beslissing mee nemen.
Je vergeeft het jezelf niet als iets gebeurt. ( waar jij uiteraard dan niets aan kunt doen )

Ik zou eerst eens gaan praten met je leidinggevende.
Als je zwanger bent hebt je recht op aangepast werk als het werk dat je normaal doet lichamelijk te zwaar is.
Zoek eerst even goed uit wat je rechten zijn, want je hebt best wel wat extra rechten als je zwanger bent (bijvoorbeeld extra pauzes en aangepast werk)
Ik zou niet minder gaan werken, terwijl je gewoon recht hebt op minder zwaar werk.

Ik ben het met DeeDee eens, eerst even kijken wat de mogelijkheden zijn binnen je werkzaamheden. En bespreekbaar maken met je leidinggevende.

En vooral aan je zelf denken!

Herkenbaar probleem. Ik ben gelukkig net verhuist met wat clienten en heb dus de meeste agressieve achter me gelaten maar vind het werk, wassen, aankleden etc ook erg zwaar. Zou zeker even met je teamleidster praten erover, denk aan je lichaam! Ook al voel je je niet lekker doordat je op je tenen loopt dit is ook niet goed voor je zwangerschap!!!

Overleg met je leidinggevende over aangepast werk. Je hebt rechten als zwangere vrouw en indien nodig moet je daar zeker gebruik van maken! Wat anderen hier ook zeggen. Denk aan jezelf en je eigen lijf!

Thanks dames voor jullie mening...

Nu ben ik dus met me leidinggevende gaan praten en die doet dus zo goed als niks. Ik kan zelf bepalen wanneer ik pauzes neem, ik kan zelf bepalen of ik een vroege/dag/avonddienst draai. Ik kan dus volgens haar een heleboel zelf bepalen.

Dan nog is mijn gevoel niet opgelost... Ik ben moe (en dan maakt het niet wat voor dienst ik draai). De enige oplossing is een halve dag werken maar kom dan nooit aan mijn 32 uur in de week. Het frustreert me echt en dat helpt me niet om minder chagerijnig te zijn zeg maar!! :)

Ik mag donderdag weer naar de VK en zal het er eens met haar over gaan hebben. Misschien als zij iets op papier zet dat mijn baas dan wel dingen moet gaan aanpassen...

Terug
Bovenaan