zware onvoldoendes geven op basisschhol, kan dat?

Mijn zoon is naar een andere basisschool gegaan omdat we verhuisd zijn.hij zit in groep 6. Vanaf de kleutertijd wordt er gesproken over kenmerken van dyslexie. Het is een familie kwaal... Steeds zijn de resultaten niet slecht genoeg om in aanmerking te komen voor vergoede onderzoek, hij leest namelijk redelijk omdat we altijd oefenen. Zijn spelling is echter na veel oefenen nog steeds erg onvoldoende. De juf is er van overtuigd dat hij dyslectisch is, wij als ouders ook, daarom hebben we nu besloten onze zoon op onze kosten te laten testen. Dit gaat binnen kort gebeuren. Nu had mijn zoon afgelopen week een spellingstoets, na heel veel oefenen met de juf. Het resultaat was een cijfer 1. Wat vinden jullie hiervan? Kun je een kind op de basisschol een 1 geven? Het is duidelijk dat het onvoldoende is, dat ontken ik niet. Maar wat geef je een kind mee om zulke cijfers te geven? Mijn zoon wordt er moedeloos van, hij doet zijn best, dat hoeft hij dus niet weer te doen, dat heeft geen zin zegt hij. Wat moet hij doen om zijn gemiddelde omhoog te halen, vraagt hij zich af.
ik ben er zelf zo door ontdaan omdat ik het zo herken. Je gaat je zo dom voelen terwijl de oorzaak in de dyslexie zit. Maar ook al ben je niet dyslectisch, maar kan je gewoon niet zo goed leren, dan geef je een kind op de basisschool toch geen 1? Ben ik nou zo soft dat ik dit denk?
 
Ik vind het erg triest dat je zoon op zo'n jonge leeftijd al op zo'n harde manier wordt geconfronteerd met zijn prestaties. De juf had ook gewoon "onvoldoende" en een motiverende boodschap op de test kunnen zetten... Een 1 komt wel erg hard aan en aangezien de juf weet dat je zoon keihard werkt had ze wel op een veel subtielere manier kunnen aangeven dat het niveau helaas nog te laag is. Erg jammer dat je zoon hier zo moedeloos van wordt en ik hoop van harte dat hij door dit soort ervaringen geen hekel aan school gaat krijgen en dat hij de hulp krijgt die hij nodig heeft!Ongeacht of je zoon dyslectisch blijkt te zijn of niet, vind ik het sowieso onnodig om jonge kinderen op deze manier te beoordelen. Het lijkt tegenwoordig alleen nog maar om prestaties te gaan en aan het kind zelf wordt veel te weinig aandacht besteed. Ik wens jou en je zoon heel veel sterkte met deze situatie!
 
Ik ben zelf leerkracht op de basisschool. Wij hebben de regel dat een 4 het laagste cijfer is wat gegeven kan worden voor een toets of op het rapport kan staan.
Ik vraag me wel gelijk af: wat voor soort spellingstoets is het? Is het een dictee? Dan zijn zoveel fouten maken namelijk helemaal niet nodig, ook niet als je dyslexie hebt. Woordbeelden kun je namelijk trainen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het regels toepassen is geweest, bijvoorbeeld bij werkwoordspelling of andere moeilijke spellingscategorieën. Daar zijn stappenplannen voor die kunnen worden gebruikt. Ook dan is goed mogelijk om, ondanks dyslexie, een goed cijfer te halen voor toetsen.
Ik vraag me dus sterk af of het aanbod op school wel voldoende aansluit bij de behoeften van jouw zoon. Het kan ook nog liggen aan zijn eigen werkhouding.
Voordat je kosten gaat steken in testen: kan de leerkracht jou kwalitatief goede handelingsplannen aantonen van afgelopen half jaar van jouw zoon? Er moet een degelijk plan omschreven staan met reeële doelen en een goede evaluatie. Zo nee, geen kosten steken in onderzoek want dan kan de school niet aantonen dat er daadwerkelijk goed is ingezet op zijn problematiek en wat het effect daarvan is geweest. Er moet namelijk aantoonbaar zijn dat met kwalitatieve hulp de ontwikkeling blijft stagneren. En wat is zijn achterstand? Minimaal 3 opeenvolgende E-scores op lezen en/of spelling?
Ben benieuwd naar je verhaal.
 
Dank voor jullie reacties!
Er is va halverwege groep drie gewerkt aan doelen rondom spelling en lezen en dit is ook beschreven in de aanmeldingsformulieren. Ik kan niet helemaal beoordelen of dit voldoende is geweest, ik ga er wel vanuit.de vorige school heeft de aanmelding gedaan, die school stond goed aangeschreven. De aanmelding voor vergoede onderzoek is afgewezen omdat mijn zoon op lezen te hoog scoort. Scores van de laatste 3 rapporten:
Spelling e, e, e
Rekenen b,b, c
dmt c, c, c
begrijpend lezen b, e,
leestechniek groep 3 en 4 , e,b, c
leestempo groep 5 c, c



Wat de inhoud van de toets precies was, weet ik niet. Ik vraag de juf hier deze week nog naar.
Vanmiddag heeft hij zijn eerste dyslexie test gehad, we zetten dus gewoon door. Ik weet gewoon zeker dat hij dyslexie heeft, maar misschien niet in die mate dat behandeling vergoed wordt. Zijn jongere broertje heeft ook de diagnose dus ik heb me er helemaal in verdiept. En het komt zoveel voor in mijn familie dat ik van jongs af aan alert ben
 
Terug
Bovenaan