zwemles. Nu wel of niet beginnen?

Ik heb jullie advies nodig. Een paar maanden geleden heb ik mijn zoontje ingeschreven voor zwemles (dit moet ruim van te voren in verband met wachtlijsten). Nu heb ik gisteren gehoord dat er plaats is voor hem vanaf half augustus. Maar nu komt het. Hij is pas 4 jaar geworden in juni. In augustus gaat hij ook net naar school. Heeft iemand ervaring met zwemles voor een kind van net 4 jaar. Ik hoor van iedereen dat ik beter kan wachten totdat hij minstens 5 jaar is. Maar mijn zoontje is een waterrat en springt zo het diepe zwembad in. Hij duikt onder water met zwembandjes en al. Ouder en kind zwemmen is ook een optie maar dat is alleen op onmogelijke tijden. Zoals donderdagochtend van 10.00 tot 11.00. Volgens mij hebben zwembaden nog nooit gehoord van schooltijden en werkende ouders. Ik zou erg blij zijn als tenminste een van mijn kinderen een beetje kan zwemmen. Dat scheelt een hoop stress bij het zwembad en dan komt er ook nog bij dat wij aan het water wonen. Goed, het is maar een slootje en er staat een hoog hek omheen maar kinderen van 4 jaar kunnen erg goed klimmen. Wat zouden jullie doen. Wachten of het gewoon proberen?
 
Bij ons is het zo dat je met 4 en een half pas mag beginnen. Met 3 en een half kan je je kindje opgeven. Mijn zoon is eind aug. 4 en een half en wij hebben net bericht gekregen van het zwembad dat hij 16 sept. kan beginnen. Ik hoor ook van meerdere mensen in  mijn omgeving die zeggen van nu al. Heel veel beginnen met 5 en sommigen moeten hun 5 jarige kind nog opgeven. Maar net wat je zegt je zit natuurlijk wel met de wachtlijsten. Zelf heb ik zoiets je kan niet gauw genoeg dit leren en als het echt nog niet wil omdat het kind te jong is dan geeft de badjuf/meester dit toch wel aan. Gewoon proberen en maar zien hoe het gaat!
Mijn zoon is mijn 1e kindje en ik moet zeggen dat ik het zelf ook superspannend vind dat hij met zwemles mag beginnen. Hij is ook absoluut niet bang en gaat ook altijd van de hoogste glijbanen af ook al kan hij er niet staan hij heeft geen angst. Oké zolang als ze nog geen zwem ABC hebben kan je ze nog niet alleen laten maar vind het zelf toch wel al een plus punt dat ze niet bang zijn in het water. Dat scheelt vast een hele hoop.
Veel suc6 met wat je gaat doen. Laat je het nog even weten op het forum?
Groetjes,
Rosaly
 
Hoi,

De meeste mensen wachten tot hun kindjes 5 jaar zijn, omdat ze het dan sneller leren. Ze zijn motorisch sterker en kunnen zich beter concentreren. Als je je zoontje nu op zwemles doet kan het zijn dat hij er langer over doet en misschien moet hij te veel en is het niet speels genoeg. Maar misschien vindt jouw zoon het wel hardstikke leuk.

Groetjes
 
Sinds april doe ik een opleiding voor zwemjuf (zwemleider A. voor het geven van zwemles ABC voor kinderen en volwassenen) Ook heb ik zelf 2 kinderen van 2 en 4 jaar (in april 4 geworden) Ik sta heel veel in het bad op het moment....
Nu is het zo dat het zwem ABC programma van tegenwoordig (dit is heel anders dan in onze tijd!) geschreven/ontwikkeld is voor kinderen vanaf 5 jaar omdat die simpelweg inderdaad sterker zijn, motorisch verder en, zeer belangrijk, de aandacht veel beter kunnen opbrengen om te luisteren naar zo'n zwemjuf.... Ook snappen ze vaak de uitleg beter. Maar natuurlijk is ieder kind anders het ene is een echte waterrat, het andere kind blijft angstig.... Mijn advies is om in ieder geval zeker niet te jong te beginnen omdat het dan vaak lang duurt, je moet je beseffen dat voor kinderen van 4 jaar gemiddeld 18 maanden zwemles staat. Das best een lange "verplichting" voor zo'n kleintje natuurlijk....
We worden getraind om de lessen leuk, aantrekkelijk en "feestelijk" te maken maar het blijft natuurlijk leren, en als iets niet goed gaat wordt het vervelend..... dat kennen we zelf ook nog van vroeger natuurlijk....
Voordat ik deze opeiding ging doen heb ik mijn zoontje ingeschreven bij een andere zwemschool, toevallig vorige week heb ik hem weer afgemeld om hem op mijn "eigen" zwemschool les te laten volgen maar ik heb geen haast, ik zie het wel. Met de vakantie ging hij ook als een speer, sprong, dook, spartelde etc. totaal geen angst, das fijn maar geen angst hebben is ook geen angst zien natuurlijk! en kan dus gevaarlijker zijn... het is handig als een kind van 5 al kan zwemmen maar een paar jaar wachten kan ook goed.
Komt ook nog het financiele plaatje bij natuurlijk...
Denk er eens over na! misschien heb je iets aan bovenstaand verhaal! Succes!!

 
Bedankt voor jullie reactie. wij hebben het zwemmen nog even uitgesteld. Hij gaat nu in januari beginnen. Wij vonden de combinatie eerste keer school en zwemles iets te veel. Ik hoop dat het in januari goed gaat want ik vind het wel belangrijk dat hij snel leert zwemmen.
 
Hallo,

Mijn stiefzoontje is in oktober ook 4 geworden en zit nu ook op zwemles.
Ik moet zeggen dat ik heel blij ben dat we het hebben gedaan.
Niet alleen word zijn sociale vaardigheden beter omdat hij zich moet concentreren, hij is nu 3 keer geweest en zwemt al bijna.
Ik vind dat een kind onder zwemles kan als hij aangeeft dat hij/zij het aankan.
Ouder/kind zwemmen vind ik niks omdat hij zich op jou focust en niet meer op degene die de zwemles geeft.

In meerdere opzichten zeg ik dus van absoluut doen.
En de zwemles is echt een groot festijn voor die kleine mannen.

Groetjes Esther
 
Terug
Bovenaan