Zzz.. bedtijd!

Hallo mama's, ik vroeg mij iets af..
Vaak lees je dat je een aantal rustgevende activiteiten kan doen 's avonds voordat je je kindje in bed stopt. In bad gaan is daar een voorbeeld van. Nu vindt Aqua dat helemaal geweldig en ze spettert er dan ook enthousiast op los. Heel leuk en wel, maar rustig wordt ze er niet van. En niks geen "kalmerende lavendel of rustgevende kamille". Ook voorlezen werkt niet, want het boekje is natuurlijk veel leuker als je er op kan slaan, het uit mama's handen kan trekken of erop gaat sabbelen.. zucht.

Ik krijg haar toch altijd wel in slaap, maar vroeg mij af wat jullie "Bedtime Rituals" zoal zijn.

Het bedtijd ritueel voor Lotte bestaat nog niet echt. Ze krijgt haar pyjama aan en een fles rond 19:30 uur en een paar weken geleden ging ze dan lekker slapen en werd de volgende ochtend pas wakker.
Na verkouden te zijn geweest is dat afgelopen. Ze valt na die fles wel in slaap, maar wordt na anderhalf uur gewoon weer wakker alsof het een middagslaapje is.
Als ze dan wakker wordt neem ik haar maar lekker mee naar benenden en dan ligt ze op schoot of op de bank naast mij. Meestal gaat ze pas slapen als wij dan naar bed gaan.
Ik hoop dat ze door gaat slapen op de avond, dat is wel de bedoeling.
Het ritueel is dan pyjama aan en een fles en dan naar bed. Als haar tandjes doorkomen is het eerst een fles, dan pyjama aan en tandenpoetsen.
Voorlezen voor het slapen gaan heb ik bij de andere meiden pas gedaan toen ze een jaar of 2 waren. Toen kregen ze een groot bed en konden we daar lekker op zitten om te lezen.
En in bad of onder de douche doen we niet iedere dag, dat is dus geen vast ritueel.

Viviënne krijgt rond 20.00 uur de fles. daarna gaan we haar boven brengen, omkleden, dikke knuffel, zingen we het liedje van de zevensprong en op het moment dat ze in het lied tellen leggen we haar neer en is elke tel een handeling. Bij 7 ligt ze op haar plekje in bed. Kus van papa en mama, knuffel en speen erbij en wij gaan weg. Vaak blijft ze nog even met haar tutdoekje kletsen en valt ze in slaap.

Luke krijgt om zes uur zijn eindvandemiddagfles. Afhankelijk van hem gaat hij daarna rond een uur of zeven naar bed, zodra hij tekenen van moeheid laat zien. Dan zeggen we tegen hem dat we zien dat hij moe is en lekker naar bed gaat, krijgt zijn slaapzak aan, aai over de bol, knuffel, kus enz en evt een speentje of muziekje. Over het algemeen werkt het. De timing let zo wel wat nauwer, want als we te laat zijn kost het meer moeite
Voor het slapen in bad is hier ook echt geen succes.

Badderen doen we niet altijd. Dus kan ik niet mee rekenen in ritueel.

Wel is het pyama aan, slaapzakje, de fles op de kamer (niet meer in buurt van anderen)
we praten niet meer tegen hem tijdens fles.
Na fles en boeren zeggen we dat het bedtijd is en hij nu lekker moet slapen.
Kusje, welterusten, leggen hem op bed, zeggen ik hou van jou, muziekdoosje aan en we gaan weg.

Boekje zijn we bij Myrthe pas gaan lezen toen ze stopte met avondfles. Gaan we bij Pepijn dus ook zo doen.

Soms heeft Pepijn er nog geen zin in en ligt hij nog tijdje tegen knuffels te kletsen.
Hij valt (van)zelf in slaap

Liefs

tja, wij zijn vrij saai.
Tuttel, soms een speen en klaar.
Moet eerlijk bekennen dat ik hem zelfs alleen maar omkleed als zijn truitje vies is.
Het ritueel groeide bij mijn dochter pas vanaf 1,5 jaar.

Wij hebben echt een ritueel op tijd gebaseerd haha.
Standaard elke avond om 18.45 gaat Chris in bad, daar hebben we dan ook nog een klein uitkleedritueeltje bij en altijd hetzelfde liedje als hij in bad zit (alle eendjes zwemmen in hetwater..) Dan na 10 min. is het uit bad. Dan rond 19.00 zijn fles op zijn kamer en een verhaaltje van jip en janneke. Is hij klaar dan krijgt hij een kus van papa en dan van mama en dan wordt hij in bed gelegd waar zijn slaapzakje al klaar ligt. Als we zijn slaapzakje meteen na het badje aan doen dan is dat veel te warm voor hem.
In bed gaat nog 1x zijn muziekje aan, welterusten en dan gaat hij lekker slapen. Hij heeft in zijn slaapzak alleen zijn rompertje aan.

Groetjes Daf

Terug
Bovenaan