ZZzooooooo moe!

Toen ik zwanger was van mijn zoontje (nu bijna  1 jaar) had ik nergens last van. Ik had energie voor 10. Kon 'alles' eten en drinken.

Nu ben ik 11 weken zwanger en sinds week 7 moet ik gewoon 's middags slapen. Zelfs als we op visite zijn bij mijn ouders en mijn zoontje gaat slapen, moet ik ook slapen. Daarnaast heb ik veel last van buikvermoeidheid. Dus geslapen of niet, zodra ik té veel doe, gaat de vermoeidheid  in mijn onderbuik zitten.  

En geloof me, ik heb jaaaaaaren last van slapeloosheid (als ik het zo noemen mag) gehad. Ik sliep nooit makkelijk en nu? Ben ik totaal anders.

Nu vraag ik me af of mensen zich hierin herkennen. Zal ik misschien bloedarmoede hebben of zo? Ik moet pas over 2 weken naar de vk... Nu til ik natuurlijk mijn zoontje nog veel, want hij kan nog niet lopen. Ik vind het gewoon zo raar. Zal het nog beter worden of blijft dit de rest van mijn zwangerschap zo?

Hoi Wendela,

Ik herken dit! Ik ben nu 19 weken zwanger van een tweeling en ben eigenlijk al vanaf het begin doodmoe geweest. In de maand juli had ik 4 weken vakantie (toen was ik 11-15 weken) en ik heb echt zowat elke dag een middagdutje gedaan!
Nadeel is nu wel dat ik s nachts echt minder goed slaap, maar dat heeft meer te maken met de buik, die in de weg zit en het tig-keer-per-nacht-moeten-plassen-syndroom. Word er soms echt niet goed van! Het is of het één of het ander: of ik slaap aan een stuk door, of ik moet er 5 keer uit.
Ik werk nu inmiddels al halve dagen ipv 5 hele, op advies van de gyn. Ik besef me steeds meer dat zwanger zijn echt een dagtaak is en dat ik echt rustig aan moet doen en niet raar op moet kijken als ik moe ben of pijntjes heb. Dus ik zou zeggen. neem veel rust! Ik heb nog geen kinderen, dus ik zit niet in hetzelfde schuitje als jij. Daarom zou ik zeggen: des te meer reden voor jou om toe te geven aan de vermoeidheid. En gewoon afdwingen, hoor (bij je werk bv), de gyn zal waarschijnlijk aan jouw zijde staan.

groetjes
Lara

nog 2 dingen:
-Ik dacht ook dat ik misschien ijzertekort had, maar dat was allemaal prima in orde. Daar hoeft het dus niet per sé aan te liggen.
-Ze zeggen dat de vermoeidheid afneemt na 3-4 maanden. Ik ben dus 4,5 maand en zie weinig verandering (maar is misschien anders omdat ik een tweeling krijg). Ik merk wel een verandering in mijn eetpatroon. Ik eet weer praktisch hetzelfde als voor de zwangerschap (behalve koffie dan, dat lust ik echt niet meer). In de eerste paar maanden had ik veel duidelijkere voor- en afkeuren, dat is nu dus enigzins terug naar normaal.

gr, Lara

Ik ben nu 6,5 maand zwanger van de tweede en heb ook ontzettende last van moeheid. Niet perse in de zin van dat ik moet gaan slapen, maar iedere inspanning is te veel. Het lukt mij gewoon niet. Inmiddels loop ik bij de gynaecoloog en is mijn bloed onderzocht. IJzer etc was goed en ik heb ook geen ontstekingen in mijn lichaam. Het kan een combinatie zijn van dat mijn lichaam zich tegen de zwangerschap verzet, emotie (mijn vader is in mei vrij plotseling overleden) en de hitte die we in juli hier hadden (dat dat een klap voor mijn lichaam is gewest). Het kan ook zijn dat ik last heb van hyperventilatie. Maar omdat er hartziekten in de familie zitten (mijn vader is daaraan ook overleden) moet ik maandag a.s. naar de cardioloog voor diverse onderzoeken. Bij mijn vorige zwangerschap had ik nergens last van en nu kan ik al ruim 8 weken minder dan iemand die op het eind loopt. Je hart moet veel harder pompen als je zwanger bent en ieder lichaam reageert daar anders op. Maar om uit te sluiten dat er niet iets met mijn hart is, gaat de cardioloog wat onderzoeken doen. Ik hoop dat daar niets uit komt en dat het gewoon een combinatie is van hyperventilatie, emotie etc. waardoor mijn lichaam nu anders reageert dan bij mijn eerste zwangerschap.

Lara: Jee, een tweeling. Wat leuk! Dan is het niet zo gek dat je zo moe bent. Die babies van je vragen heel wat energie van je. Normaal is dat al met één baby zo, maar jij hebt er twee. Goed dat de gyn. achter je staat. Daar heb je veel steun aan.
Mijn man en ik hebben een eigen zaak. Ik doe meer achtergrond zaken die ik ook 's avonds of in het weekend  kan doen, dus zodoende kan ik elke dag slapen. GELUKKIG!

Danique: wat ontzettend rot voor je dat je vader onlangs zo plotseling is overleden. Zal niet makkelijk zijn. Ik hoop voor je dat je het een beetje een plekje kan geven. Door je hormonen zul je heftiger reageren op emoties en humeurschommelingen.   Hoop voor je dat je helemaal gezond bent en dat de vermoeidheid inderdaad een combinatie is van allerlei factoren. Sterkte meid!

Blij om bij jullie te lezen dat het niet zo zeer ijzertekort hoeft te zijn.

Heel herkenbaar, die vermoeidheid! Ik ben pas 8 1/2 week zwanger, maar ik ben al 5 weken doodop! Ik heb nog geen bloedtest gehad (ijzer?), maar ik denk dat ik weet waarom ik zo volkomen uitgeput ben - ik heb dik vier jaar geleden een burnout gehad, en mijn basisconditie is sindsdien helemaal weg.

Ik probeer iedere dag een stukje te wandelen om mijn conditie weer een beetje op te vijzelen, maar soms is het moeilijk om zelfs maar van de bank op te staan.... Ik hoop dat 't over een paar weken beter gaat, want ik moet vanaf 20 september weer gaan werken (lesgeven) en aan mijn MA-scriptie werken. Eigenlijk zou ik deze zomer ook aan mijn scriptie werken, maar ja... dat komt er niet echt van. Ik ben zo moe! En bovendien heb ik, als ik dan toch moet lezen, veel meer zin om boeken en tijdschriften over de zwangerschap te lezen, haha!

Veel sterkte allemaal. Ik denk dat ik voor de zekerheid toch even m'n bloed laat testen...
Hilde

ook ik heb er last van, heb zelfs mijn vakantie afgebroken omdat ik mezelf in de weg zat.
Vorige week toen we weer thuis waren elke middag een dutje gedaan, maar probeer het nu eigenlijk niet te doen. Moet volgende week weer werken en dan kan ik ook niet gaan liggen.

Ik vind het verschrikkelijk, had ook verwacht dat ik er met 13 weken vanaf zou zijn maar nu inmiddels 15w2d en nog steeds is het een 'drama'.

moet vrijdag weer naar de vk dus zal daar ook nog eens een balletje opgooien of het alleen vermoeidheid is of ook iets anders.

gr
mirinda

Terug
Bovenaan