Beste Lau95, wat vervelend dat jullie hier last van hebben. Ik heb even wat informatie opgezocht voor je op Oudersvannu.nl. En ik denk dat je het zeker al goed aan hebt gevoelt wat het eventueel zou kunnen zijn:
Op de leeftijd van ongeveer 21 maanden kunnen kinderen te maken krijgen met een slaapregressie, die invloed kan hebben op zowel hun dutjes overdag als hun nachtrust. Hier zijn een paar dingen die je kunt overwegen:
- Slaapregressie of sprong: Op deze leeftijd kunnen kinderen inderdaad een sprong in hun ontwikkeling maken, wat hun slaapgedrag kan verstoren. Ze kunnen nieuwe vaardigheden aan het ontwikkelen zijn, zoals spreken of motoriek, wat ze 's nachts wakker kan houden.
- Angst of veranderingen in routine: Kinderen kunnen last krijgen van verlatingsangst of angst voor het donker, die je kunt proberen te verzachten met een nachtlampje of door even bij ze te blijven na het naar bed brengen. Ook veranderingen in hun routine kunnen impact hebben.
- Vermoeidheidssignalen: Probeer goed te letten op de slaapsignalen die je dochter geeft. Hoewel het verleidelijk kan zijn haar later in bed te leggen als ze 's avonds moe is, kan een vroege bedtijd helpen oververmoeidheid te voorkomen.
- Kalmerend avondritueel: Een consistent en kalmerend avondritueel kan helpen om je kind voor te bereiden op het slapen. Dit kan bestaan uit het lezen van een boek, zachtjes praten of een rustig bad.
Wil je meer weten over de slaapregressie rondom het 2e levensjaar? Lees hier verder:
Is je peuter 2 jaar en slaapt hij ineens slechter? Dat zou een slaapregressie rond 2 jaar kunnen zijn. Waar komt dat door? En hoe kun je je kind helpen?
www.oudersvannu.nl
Dit artikel is medisch beoordeeld door een kinderslaapcoach
Wil je meer weten over de ontwikkeling van een dreumes/peuter rondom het 2e levensjaar? Lees hier verder:
Je kind van 2 jaar zal je verrassen met wat hij allemaal zegt en onderneemt. Wat leert je kind van 2 jaar allemaal, hoeveel slaapt en eet hij, en hoe begeleid je hem het beste?
www.oudersvannu.nl
Dit artikel is geschreven door een zwangerschapscoach
Wil je je meer verdiepen in wat voor slaapschema je eventueel kan aanhouden? Lees hier verder:
Dat voldoende en goed slapen belangrijk is, zeker ook voor peuters, weten we allemaal. Maar waarom precies? En hoe weet je nou of je kind op tijd naar bed gaat en genoeg slaapt?
www.oudersvannu.nl
Dit artikel is medisch beoordeeld door een kinderslaapcoach
Wil je meer lezen over het thema ''peuters die niet willen slapen''? Lees hier verder:
Bang in het donker zijn of ‘s avonds blijven kletsen in bed: er kunnen allerlei oorzaken zijn als je peuter (opeens) niet wil slapen. Deze tips kunnen helpen.
www.oudersvannu.nl
Dit artikel is medisch beoordeeld door een kindercoach
Ik hoop dat ik je hier iets verder mee heb geholpen. Stel je zit nog ergens mee, of je hebt een vraag, we zijn er hier voor je!