Mirjam: 'Had ik maar beseft wat het kort op elkaar krijgen van drie kinderen betekent'

JetskeOvN

Forumleiding
Deze week in de biechtstoel het verhaal van Mirjam:

Mirjam deelt haar ervaringen en lessen na het krijgen van drie dochters in korte tijd. Zij en haar partner kozen er bewust voor om hun kinderen dicht op elkaar te krijgen, met de hoop dat ze leuk samen zouden kunnen spelen, zoals zij zelf opgroeide in een dergelijk gezin. Echter hadden zij de uitdagingen die hierbij kwamen kijken onderschat. Hun tweede dochter bleek een huilbaby, wat leidde tot doorwaakte nachten, en toen de derde dochter kwam, waren de slaapproblemen nog niet opgelost.

De belangrijkste lessen die Mirjam nu aan andere ouders mee wilt geven:
  • Toen haar derde dochter kwam, sliep de middelste nog steeds niet goed, wat Mirjam als zeer zwaar heeft ervaren. Ze geeft aan, dat ouders er niet standaard vanuit moeten gaan dat hun kinderen meteen en goed slapen.
  • Jonge kinderen kunnen vaak nog niet goed samenspelen of conflicten oplossen, wat zorgt voor extra werk voor jou als ouders, houdt hier rekening mee.
  • Het is belangrijk om hulp van anderen te vragen, aangezien het lastig is om alles alleen te doen, zeker met meerdere jonge kinderen tegelijk. Wees niet bang om hulp te vragen!
  • Mirjam benadrukt dat goed voor jezelf zorgen leidend is om goed voor je kinderen te kunnen zorgen. Zelf probeert ze tijd in te plannen voor zelfzorg om uiteindelijk meer aanwezig te kunnen zijn voor haar kinderen. Ze heeft geleerd hoe belangrijk het is om goed voor zichzelf te zorgen en tijd te nemen om op te laden.
Doet de biecht van Jennifer wat met jou of herken jij jezelf in deze biecht? Laat het ons weten, zo leren we van elkaar!

Wil je meer weten over het verhaal van Mirjam? Lees dan hier verder:

Heb je ook een verhaal dat je van je af wilt schrijven? Deel het bij onze Biechtstoel, we zijn er om naar je te luisteren!

Onze drie kids zitten ook heel dicht op elkaar en dat is inderdaad best pittig. Het pittigst vond ik alle emoties die je moet helpen reguleren naast je eigen emoties. Goed voor jezelf zorgen is inderdaad super belangrijk!
Wat mij tegelijkertijd raakt in het verhaal is het idee dat je het krijgen van kinderen goed kunt plannen. Zwanger raken was niet vanzelfsprekend voor ons. De eerste liet lang op zich wachten. Dat 2 en 3 snel daarna kwamen was daarom een enorm cadeau. Waar we inmiddels enorm van genieten nu de tropenjaren achter ons liggen. Dus ja, het is pittig, maar het loopt soms zo en dan kom je er ook uiteindelijk goed doorheen!

Totaal niet zo ervaren. Onze oudste was nog net geen 3jaar oud toen de jongste werd geboren. Ik ben erzelf erg flexibel door geworden. Niets loopt zoals gepland. Op vakanties was het ideaal, ze hadden min of meer dezelfde interesses, hoefde niet nog iemand middagdutje te doen terwijl je eigenlijk op pad wil.
Ja was druk, maar was zelf jong en we deden dit gewoon.

Terug
Bovenaan