Apart wonen - samengesteld gezin mét baby

Hi!

Sinds drie jaar heb ik een relatie met mijn vriend. Mijn vriend heeft 2 dochters. Het is een extreem roerige tijd geweest met gedoe rondom zijn ex, de kinderen, advocaten etc.

We wonen sinds een jaar samen en hebben zijn dochters ook in huis (40% van de tijd). Afgelopen jaar is ons dochtertje geboren.

Ik merk dat ik het samengesteld zijn steeds moeilijker vind. Zijn dochters beginnen te puberen, hebben super grote monden, doen niets en vinden alles teveel gevraagd. Ik voel me niet vrij in mijn eigen huis. Als ze komen probeer ik zoveel mogelijk te vluchten. Begrijp me niet verkeerd, we doen leuke dingen en ze waarderen mij heel erg, maar ik voel me gevangen.

Ik ben bang dat dit zo geen stand houd.. en overweeg om weer apart te wonen.

Ik zou graag samen een nieuw huis kopen, waarin hij met mij en onze dochter woont. En in de tijden dat zijn dochters er zijn hij in ons huidige huis woont. In die weekenden kunnen we elkaar zien en ook met elkaar dingen doen, zodat ze een band houden met elkaar, maar zodat wij allemaal meer rust ervaren.

Zijn er meer mensen die dit zo doen of hier een goed idee over hebben?

Vluchten voor pubers is een beetje vergelijkbaar met een roofdier je angst laten ruiken. Zo krijg je de controle niet. Wat zegt je partner over de situatie?

Ik kan me voorstellen dat je in een moeilijke situatie zit, want het opvoeden van kinderen van anderen is niet makkelijk. Tenzij je natuurtalent bent.
En dan is starten aan het begin van de puberteit toch wel een extra handicap.

Ik heb geen kant en klaar advies, maar wens je wel veel sterkte!

Hi!

Sinds drie jaar heb ik een relatie met mijn vriend. Mijn vriend heeft 2 dochters. Het is een extreem roerige tijd geweest met gedoe rondom zijn ex, de kinderen, advocaten etc.

We wonen sinds een jaar samen en hebben zijn dochters ook in huis (40% van de tijd). Afgelopen jaar is ons dochtertje geboren.

Ik merk dat ik het samengesteld zijn steeds moeilijker vind. Zijn dochters beginnen te puberen, hebben super grote monden, doen niets en vinden alles teveel gevraagd. Ik voel me niet vrij in mijn eigen huis. Als ze komen probeer ik zoveel mogelijk te vluchten. Begrijp me niet verkeerd, we doen leuke dingen en ze waarderen mij heel erg, maar ik voel me gevangen.

Ik ben bang dat dit zo geen stand houd.. en overweeg om weer apart te wonen.

Ik zou graag samen een nieuw huis kopen, waarin hij met mij en onze dochter woont. En in de tijden dat zijn dochters er zijn hij in ons huidige huis woont. In die weekenden kunnen we elkaar zien en ook met elkaar dingen doen, zodat ze een band houden met elkaar, maar zodat wij allemaal meer rust ervaren.

Zijn er meer mensen die dit zo doen of hier een goed idee over hebben?
Denk er eens over na wat betreft de twee huizen.
Het belangrijkste is een eerlijk gesprek met uw partner.

Beste F,

Ik kan me voorstellen hoe uitdagend het moet zijn om een samengesteld gezin in balans te houden, zeker met pubers en een jong kindje in huis. Vanuit de informatie die ik op oudersvannu.nl heb gelezen, herken ik dat situaties zoals deze vaak veel aanpassing vragen en het belangrijk is om niet alleen naar het gezin als geheel te kijken, maar ook naar wat je zelf nodig hebt. Als ik in jouw situatie zou zitten, zou ik beginnen met het open bespreken van mijn gevoelens met mijn partner. Het artikel Oneens over de opvoeding, wat dan?, op oudersvannu.nl, laat zien hoe belangrijk het is om samen duidelijke afspraken te maken en elkaars behoeftes te begrijpen.

Daarnaast zou ik nadenken over manieren om meer rust en ruimte voor mezelf te creëren, zoals tijd voor mezelf plannen of taken anders verdelen. Ik zou ook bekijken hoe er beter met grenzen bij de puberende dochters omgegaan kan worden, bijvoorbeeld door realistische verwachtingen te stellen zonder voortdurend in discussie te raken.

Als apart wonen echt een optie lijkt, zou ik dit eerlijk bespreken met mijn partner en nadenken over de impact op de kinderen. Dit soort keuzes kunnen complex zijn, zelf zou ik dit bespreken met een gezinscoach of mediator maar dat moeten jullie zelf kijken of dit bij jullie past. Hopelijk bieden deze inzichten je wat handvatten!

Hierbij nog wat interessante artikelen:

5 tips voor samengestelde gezinnen:

Een samengesteld gezin vormen:

Stiefmoeder of stiefvader zijn, hoe ga je daarmee om?

Persoonlijke ervaringen van andere ouders in een samengesteld gezin:

- Jetske

Terug
Bovenaan