Tips voor activiteit thuis in vakantie

Hoi allemaal,

Deze zomervakantie blijven we thuis en ik merk dat ik een beetje door mijn ideeën heen ben wat betreft leuke activiteiten voor de kinderen. We kunnen niet op vakantie dit jaar, dus ik ben op zoek naar inspiratie om het toch gezellig en leuk te maken voor ze, zonder dat we elke dag iets buitenshuis hoeven te doen of veel geld uitgeven.

We hebben al wat kleurplaten gemaakt via pixycolor (echt een aanrader trouwens, je kunt daar zelf kleurplaten maken van foto's of tekenopdrachten), maar ik merk dat de spanningsboog na een tijdje toch wat afneemt. Dus ik ben benieuwd:

Wat doen jullie thuis met jullie kinderen tijdens de vakantie?
Alle tips zijn welkom – knutselideeën, spelletjes, simpele experimentjes, themadagen, challenges… ik hoor het graag!

Alvast bedankt

Hoi, geen kinderen maar ik kijk even met je mee. Ik vind deze site wel leuk, met goede dingen

Origami vouwen, verkleedpartij, vulkaan maken van baking soda en azijn.
Vul een beker met een lepel baking soda. Giet er vervolgens langzaam zoveel azijn bij dat het mengel gaat schuimen en uit de beker stroomt. Om het geheel nog sensationeler te maken kun je er een paar druppeltjes rode voedingskleurstof bijdoen.

proefjes.nl staan ook erg leuke proefjes op.

Beste TO,

Ouders van nu heeft een paar artikelen over dingen die je thuis kan doen met kinderen.

Deze sluit grotendeels aan op je vraag, hoewel er ook buitenshuis dingen tussen staan, bevat het ook binnen activiteiten:

Afhankelijk van de interesses van je kind, kan je ook een dagje aan yoga weiden:

Verder kan je denken aan:
- samen een fotoalbum samenstellen aan het einde van je vakantie.
- een leuke gezinsfoto maken met zijn allen.
- een hut bouwen in je huiskamer/ een tent opzetten en kamperen in de achtertuin.
- De huiskamer verbouwen tot hindernisbaan.
- een spa dagje creeren, met bijvoorbeeld verzorging maskers, een lekker drankje, elkaars voeten masseren.
- met verkleedkleren en smink een fotoshoot. (Of iets met een thema dat de kinderen ligt.)
- iets in elkaar knutselen dat je ook echt kan gebruiken bij het spelen. Zoals een vliegtuig voor de action hero's van je kind.
- met mooi weer waterpistolen/water ballonnen en/of zwembad in de achtertuin.
- samen iets lekkers bereiden. Of als de kinderen oud genoeg zijn, zoiets als een complete rijsttafel zelf maken.
- het favoriete voorleesboek na naspelen of als inspiratiebron gebruiken.
- een dagje in pyjama voor de tv hangen.
- een spelletjes dag, zie volgende artikelen:

Plekken bezoeken, gaan shoppen, met hen naar buiten gaan — kinderen hebben echt niet veel nodig om zich goed te voelen :)

Wat ik deze week ervaren heb: een leeftijdsgenootje van je kind uitnodigen om te logeren, maakt de vakantie ook echt wat specialer.

Terug
Bovenaan