Hallo,
Ik heb heel erg last van spataderen ze doen niet heel veel pijn maar zijn wel dikke kronkels(zonder zwangerschap). Ze hebben mij vroeger verteld dat ik eigenlijk geen of iniedergeval heel moeilijk kinderen zou krijgen en nu ben ik toch zwanger. Het is sowieso gewenst maar ik las dat je tijdens zwangerschap ook last kan krijgen van nieuwe spataderen en ik las ook dingen over trombose etc wie heeft daar ervaring mee. Ik heb pas over 2 weken een eerste afspraak en zal het dan ook wel meteen vragen. Maar ik vroeg me af of het wel veilig is.

Beste F, ten eerste gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik snap dat je je zorgen erover maakt. Op Ouders van Nu zijn er meerdere artikelen die je kunnen helpen bij je vragen over spataderen en trombose tijdens de zwangerschap. Wat ik heb gelezen, is dat spataderen een veelvoorkomende zwangerschapskwaal zijn, en door hormonale veranderingen, meer bloedvolume en druk van de groeiende baarmoeder het risico op nieuwe spataderen vergroot. Ik las ook dat ze meestal onschuldig zijn, maar dat ze wel ongemak kunne veroorzaken. Heb jij ook last van ongemakken? Trombose is een ernstiger complicatie, en ik las ook dat dit ook minder vaak voorkomt. Het is denk ik goed dat je dit bij je eerste afspraak bespreekt, zeker gezien je bestaande spataderen. Bij zorgen of twijfel voorafgaand aan je eerste afspraak, kan je altijd de verloskundige of huisarts bellen en dit al eerder bespreken.

Ik heb hier nog wat praktische tips om spataderen te voorkomen:
  • Beweeg regelmatig en vermijd langdurig staan of zitten.
  • Leg je benen omhoog en draag eventueel steunkousen, die je via de huisarts kunt aanvragen.
Meer informatie vind je in deze artikelen:

Dit artikel is medisch beoordeeld door klinisch verloskundige Josje Buizert

Dit artikel is medisch beoordeeld door gynaecoloog Hans Duvekot

Heel veel succes!

*Herken jij jezelf in dit verhaal en heb jij mooie tips of ervaringen, deel het hier! Het is een kleine moeite met een grote (positieve) impact!

-Jetske

Terug
Bovenaan