Okee dames help!

Ik had vandaag de geslachtsbepalende echo met 13w3d.

Nu zei de echoscopiste dat ze via de zij aanzicht een jongen zag. Maar als ze dan tussen de beentjes keek zag ze 3 streepjes.

Omdat ze het niet met zekerheid kon zeggen moet ik volgende week terug komen. Volgens haar is het allemaal nog in volle ontwikkeling en daarom nog niet goed te onderscheiden van elkaar.
Iemand een soortgelijke situatie meegemaakt?
Wat denken jullie dat het wordt?

Lijkt mij vrij logisch als je een echo doet <14 weken. Dan is het geslacht inderdaad nog in ontwikkeling. Kan ook een geslachtsecho zo vroeg niet echt plaatsen. Ik kan uiteraard geen uitspraak doen op wat het geslacht is (niet wordt). Dat is aan de echoscopist. Hij.of zij heeft daarvoor geleerd.

Op de 13 weken echo kan je wel al de nub theorie toepassen:
Dit artikel is medisch beoordeeld door een gynaecoloog.

Het is relatief betrouwbaar, maar om het echt zeker te weten, kan je beter later nogmaals teruggaan voor een nieuwe echo.

Beste G, wat spannend zeg dat je vandaag de geslachtsbepalende echo had! Met 13wk een geslachtsecho is aan de vroege kant. Ik lees op Oudersvannu.nl dat geslachtbepaling tegenwoordig bij de meeste centra mogelijk is vanaf 14 weken. Bij de 13 weken echo mag er echter niet naar het geslacht gekeken worden. Als je niet kan wachten tot de 20 wk echo, dan moet je een aparte pretecho inplannen, dit kan vanaf 14wk. Het is dus begrijpelijk dat het geslacht bij 13 weken nog niet duidelijk te zien is, omdat alles nog volop in ontwikkeling is. Het is fijn dat je volgende week terug mag komen voor meer duidelijkheid. Ik denk dat er zeker meerdere ouders zijn die vergelijkbare ervaringen, waarbij het geslacht pas later met zekerheid kon worden vastgesteld. Het kan echt alle kanten op gaan, dus probeer het nog even los te laten tot de volgende echo. Misschien kun je het zien als een extra moment om je baby weer te zien :)

Herken jij jezelf in dit verhaal? Deel gerust je ervaringen of gedachten, want het is altijd fijn om van elkaar te horen! ❤️

Meer informatie over de geslachtsecho:
dit artikel is medisch beoordeeld door verloskundige Karlijn Draaisma

Succes de komende week met afwachten en heel veel plezier volgende week bij de echo!
-Jetske

Terug
Bovenaan