Peuter wil niet slapen

Mijn zoontje van 20 maanden gaat 's avonds gewoon normaal naar bed, maar ligt vervolgens nog anderhalf uur wakker in z'n bedje. Hij blijft wel liggen (meestal), maar slapen ho maar.

Ik heb elke avond hetzelfde bed ritueel met hem, ik heb al geprobeerd om daar wat dingetjes in te tweaken waarvan ik dacht dat ze misschien zouden helpen, maar tot nu toe helpt er niks.

Iemand tips?

Mijn zoontje van 20 maanden gaat 's avonds gewoon normaal naar bed, maar ligt vervolgens nog anderhalf uur wakker in z'n bedje. Hij blijft wel liggen (meestal), maar slapen ho maar.

Ik heb elke avond hetzelfde bed ritueel met hem, ik heb al geprobeerd om daar wat dingetjes in te tweaken waarvan ik dacht dat ze misschien zouden helpen, maar tot nu toe helpt er niks.

Iemand tips?
Dat had mijn dochter ook, maar ze lag wel rustig in haar bedje zonder huilen, uiteindelijk gewoon in slaap.. zo pakken ze tog hun rust ook.. is niet zo erg lijkt me :)

Beste Fleur93, wat fijn dat je je vraag hier stelt! Het klinkt alsof je al veel hebt geprobeerd om je zoontje te helpen met slapen, en dat je een consistent bedritueel hebt, wat heel goed is, denk ik. Het kan soms lastig zijn om te achterhalen waarom een kleintje moeite heeft met inslapen, zeker op deze leeftijd waarin ze veel nieuwe dingen leren en ontdekken.

Misschien kun je kijken naar factoren zoals de hoeveelheid daglicht die hij krijgt, zijn middagslaapje (is dat misschien te lang of te laat?), of prikkels vlak voor bedtijd. Soms kan een rustige activiteit zoals een boekje lezen of zachtjes zingen vlak voor het slapen helpen om hem meer te ontspannen. Ook kan het helpen om te kijken naar de slaapomgeving: is het donker genoeg, en zijn er geen afleidingen?

Ik heb voor je gekeken op Oudersvannu.nl:
dit artikel is medisch beoordeeld door slaapcoach Karolien Kop

Slaapregressie rondom de 18mnd:

Tips voorals je kind niet wilt slapen:

Soms heeft een kindje gewoon wat meer tijd nodig om tot rust te komen. Hopelijk kunnen andere ouders hier hun ervaringen en tips delen, zodat je wat nieuwe ideeën kunt proberen. Je bent in ieder geval al heel goed bezig! ❤️

-Jetske

Terug
Bovenaan