Met jonge kinderen in een caravan

Hallo allemaal

Mijn vrouw en ik vragen ons af hoe andere ouders met jonge kinderen de vakanties (kamperen) ervaren. Wij hebben 2 kids, 1 van 2,5 (zoon en de ander van bijna 4 (dochter).

Recent hebben we een caravan gekocht met stapelbed en op dit moment zijn we op vakantie in Frankrijk. Omdat ik niet ‘s nachts wil rijden, hebben we er 2 dagen over gedaan. Onze oudste van 4 is best een aanwezige/eigenwijze tante, en heeft altijd al moeite gehad om toe te geven aan haar slaap. Daar hebben we thuis wel onze manieren voor gevonden, maar kamperen (met kids) is voor ons nieuw.

Nu was de tussencamping dus aan ramp. De reis duurde langer dan verwacht en de kinderen hadden dus best wat extra geslapen in de auto. Uit eindelijk kwamen we daar om 5 uur aan, geen ideale tijd. Onze dochter wilde ‘s avonds totaal niet slapen, maakte steeds haar broertje wakker en heeft ons uit eindelijk tot 12 uur wakker gehouden. Heel laat was dat niet, maar ze was zó hysterisch en wij waren moe van de reis (en voor haar wel laat).

De 2e dag (aankomstdag) ging met onze zoon prima, lekker zijn eigen schema. Maar onze dochter wil weer niet naar bed gaan. En ik snap het wel, alles is nieuw en ze moet alles ontdekken. Op zulke dagen/momenten luistert ze echt nergens naar.

Hoe gaan jullie daar mee om? Allemaal op zijn beloop laten en in bed leggen als ze zelf om valt? Of toch uren blijven proberen.. Hetgene wat ons erg zwaar valt is het feit dat we zo moeten mopperen op ons dochter. Maar dat is eigenlijk name omdat we niet weten wat we er mee moeten.

Bij ons zijn de eerste nachten op vakantie altijd een ramp. Zowel bij kamperen in de tent, als met een huisje of een appartement. De vakantie dat ze 1 werd, was het eigenlijk wel een week lang. Het gaat ieder jaar een beetje beter.
Het ligt dus waarschijnlijk niet aan de caravan zelf, maar aan het feit van een niet vertrouwt bed.
Wat dus kan betekenen dat je noodzakelijkerwijs weer even met je kind in 1 bed slaapt, om weer iets van slaap te realiseren.
Toen ons kind 2 werd, ging het slapen voor de avondfles hoe dan ook niet. (Met 2 was ze eigenlijk al van de fles, maar vanwege de voorziene terugval, toch de melkpoeder en fles meegenomen, voor de zekerheid.)
Met 3 ging ze ook eigenlijk pas slapen, als ik ernaast lag.
Met 4 jaar gaan we nog ontdekken. We hebben meerdere verschillende locaties op de planning, dus hopen heel hard dat het dit jaar makkelijker gaat....

Wel even vooraf duidelijk maken dat de extra maatregelen puur voor tijdelijk zijn. En thuis ook meteen duidelijk maken, dat wat tijdens het kamperen mocht, thuis niet meer mag.

Het is op vakantie gewoon even spannend, dus een tijdelijke terugval in slaapgedrag hoort er helaas een beetje bij.

Mijn zoon is pas een half jaar, dus deze ervaring heb ik nog lang niet. Ik zou in ieder geval niet willen dwingen tot slapen met uren gillen tot gevolg. Ik zou proberen te kijken wat er gebeurt als je eens een rustige avondwandeling met haar maakt over de camping, ipv bij de caravan blijven rondhangen. Zie het als een kans op 1op1, en mooie herinneringen. Ik was wat ouder toen ik naar de camping begon te gaan, maar ik vond het heerlijk om 's avonds over de camping en de omgeving te wandelen. En af en toe zelfs een zonsondergang meemaken. Misschien komt ze zo ook geleidelijk weer richting haar normale bedtijd. En helpt het als ze haar nieuwe omgeving wat beter begrijpt. De andere ouder kan ook de tijd zonder haar bij de caravan benutten voor een beetje me-time terwijl de kleinste slaapt. Goed boek meegenomen?

Kan ze verder goed uitslapen? Nu jullie niet meer op tijd op pad hoeven de volgende dag, is daar misschien ook ruimte voor. Maar als ze zelfs na een late avond standaard om zes uur wakker is, dan is dat natuurlijk niet echt een optie om aan haar ideale slaapuren te komen. Anders ook proberen om overdag goede rustmomenten in te lassen, ipv een druk programma. Maar daar leent een camping vakantie zich natuurlijk uitstekend voor. Na de lunch lekker in een hangmat hangen als je die hebt.

Bedankt voor jullie ervaringen. Het is inderdaad echt even zoeken. Gelukkig gaat de jongste vrijwel direct slapen maar de oudste is en blijft (qua slapen) een uitdaging. Gisteravond is ze uit eindelijk om 22:30 in ons bed in slaap gevallen en vandaag ligt ze om 21:30 erin (alhoewel het nog spannend is of ze gaat slapen, maar ze viel zelf al bijna in slaap..). Ik heb mezelf er op ingesteld dat we het op ‘t beloop laten om nog een beetje te kunnen ontspannen. Dan inderdaad thuis weer even streng terug in het ritme.

Beste Fvds, zelf zie ik een vakantie met kleine kinderen altijd als een mix van mooie momenten en uitdagingen. Ik denk dat dit heel herkenbaar is voor veel ouders die met jonge kinderen op vakantie gaan en/of kamperen. Voor kleine kinderen is zo’n avontuur vaak ontzettend indrukwekkend: een nieuwe omgeving, andere geluiden, en een ander ritme. Ik denk dat het heel normaal is dat je dochter moeite heeft om tot rust te komen, omdat ze alles wil ontdekken en verwerken. Dat kan zich dan mogelijk uiten in moeite hebben met slapen, wat voor jullie allen natuurlijk vermoeiend is, zeker na een lange reis.

Wat ik op Ouders van Nu.nl heb gelezen is het volgende, het is belangrijk om een balans te vinden tussen structuur en flexibiliteit. Het kan helpen om haar een gevoel van vertrouwdheid te geven, bijvoorbeeld door een vast slaapritueel aan te houden, zelfs op vakantie. Tegelijkertijd is het goed om te accepteren dat het ritme op vakantie soms anders loopt dan thuis. Het is niet erg om haar wat meer ruimte te geven om haar energie kwijt te raken, zolang jullie ook momenten van rust voor jezelf inbouwen.

Ik heb op Ouders van Nu een aantal artikelen gevonden die je verder kunnen helpen met praktische tips en inzichten:
Hopelijk helpen deze artikelen je om de situatie wat makkelijker te maken en vooral om te blijven genieten van jullie vakantie samen!

Mogelijk hebben andere ouders ook nog fijne tips!

-Jetske

• Leuk
Waarderingen: FvdS
Terug
Bovenaan