Zwanger, wat nu?

Hallo allemaal,

Hier een berichtje, een beetje uit paniek. Sinds een paar weken ben ik (opnieuw) samen met mijn vriend na een eerdere relatie van zo'n 2,5 jaar. We hadden een korte pauze, omdat het stukje 'kind' ingewikkeld was. Hij heeft al twee kinderen en ik heb zeker een kinderwens. Nu blijk ik zwanger te zijn. Ergens heel leuk, want het is mijn wens. Aan de andere kant zijn we er praktisch nog niet klaar voor. Zijn koopwoning is wat aan de kleine kant om een extra kind in op te laten groeien. Daarnaast wissel ik in augustus van baan. Ik ben docent, kon helaas niet op mijn vorige school blijven werken en heb gelukkig snel een nieuwe plek gevonden. Nu dit allemaal samenvalt, voelt het niet eerlijk tegenover mijn nieuwe werkgever om daar voor een paar maanden te komen werken.

-Zijn de praktische zaken (zoals eigenlijk een slaapkamer te weinig) belangrijk genoeg om hiermee een keuze te maken?
-Hoe denken jullie over de baan? Moet ik de baan afzeggen en hopen dat ik iets vind waar ik de komende tijd mee bezig kan?

Ik zou zeker niet de baan af gaan zeggen. Er is een risico dat je te maken krijgt met zwangerschapsdiscriminatie, maar dat wilt niet zeggen dat je jezelf maar alvast moet discrimineren.

Een baby heeft de eerste maanden nog geen eigen slaapkamer nodig. Bij de ouders op de kamer slapen, heeft zelfs voordelen voor de baby. Is er ruimte voor een co-sleeper op de slaapkamer?

Beste Nore96, ik snap dat je je zorgen maakt. Ik kan me voorstellen dat je je overweldigd voelt door alle veranderingen en gemixte gevoelens. Het is denk ik belangrijk om samen met je partner te bespreken hoe jullie je voelen over deze onverwachte zwangerschap en hoe jullie dit samen willen aanpakken. Het belangrijkste is om te doen wat goed voelt voor jou en je partner. Ik heb zelf, eerder in mijn vorige huis ook met een kamer te kort gezeten, toch hield dat me niet tegen betreft kinderen krijgen. Ik denk dat dit zichzelf te zijne tijd wel oplost én in het eerste anderhalf jaar een kindje op je kamer is helemaal (naar mijn ervaring) niet erg. Wij hadden onze kinderen het eerste half jaar in de co-sleper aan ons bed en daarna in een baby bedje aan de andere kant van de kamer. Is er misschien een mogelijkheid om ergens in het huis zelf een extra kamertje te maken in de toekomst?

Ik snap ook dat je je zorgen maakt betreft je nieuwe werkgever. Toch is het goed om te weten dat je rechten hebt als zwangere werknemer en ik denk dat eerlijk zijn en het gesprek aangaan de beste optie is. Ik denk ook dat het écht niet nodig is om de baan af te zeggen; werkgevers zijn verplicht om rekening te houden met je situatie en vaak zijn werkgevers veel begripvoller dan je denkt. Hierbij heb ik nog wat artikelen gevonden:

Zwanger en ww uitkering:

Bij twijfel of zorgen kun je altijd een gesprek aangaan met een professional, zoals een verloskundige, de huisarts of een psycholoog.

Hierbij heb ik ook nog wat artikelen gevonden voor jou betreft jouw situatie:

Heel veel succes de komende tijd en lees jij dit en herken jij jezelf in dit verhaal? Deel hier je ervaringen en verhaal, het is een kleine moeite met een (positive) impact! :)

-Jetske

Terug
Bovenaan