Hoi dames!

Ik heb een gekke vraag, maar heeft wel betrekking op mijzelf. Ik ben nu zo’n 5 weken zwanger en werk als militair bij de landmacht. Een beroep met een risico maar ook met uniform. Weet iemand hoe dit zit qua zwangerschapskleding en wat je draagt als je buik gaat groeien? Ik kan me niet herinneren dat ik een zwangere militair (in uniform) heb gezien op de kazerne. Dit geld natuurlijk niet alleen voor militairen, want er zijn natuurlijk genoeg andere beroepen waarbij er een uniform word gedragen.

Werk en zwangerschap Sta erbij stil! » MARVER https://share.google/lLVYL2rnvuJhHLKi2

De meeste werkgevers verwachten dat je een zwangerschap zo spoedig mogelijk officieel meld, zeker bij een baan waarbij er extra risico's zijn voor de ongeboren baby.
Dus melden bij human Resources, daar horen ze ook het antwoord op deze vraag te weten.

De verloskundige bepaald aan d hand van een echo je uitgerekende datum. En geeft een brief mee voor je werkgever.

Hoi! Ik werk zelf ook bij de landmacht en ben in januari bevallen van een kleintje, ik begrijp je zoektocht heel goed. Ondanks de tijd van tegenwoordig staat er helaas niet veel duidelijk op papier! T.a.v het uniform mag je een GVT bij een burgerkleermaker laten vermaken tot “zwangerschapskleding” en de kosten achteraf declareren. Zelf heb ik er in de praktijk voor gekozen om een grotere maat te bestellen, en met een elastiekje te werken tot het echt niet meer ging. De laatste weken van de zwangerschap heb ik in overleg met mijn commandant gewoon in burger gewerkt.
Let er inderdaad op dat je je zwangerschap tijdig meldt bij de MGZ en je commandant, omdat zij dan rekening kunnen houden met je inzetbaarheid en eventuele aanpassing in je werkzaamheden. De schietbaan is bijvoorbeeld een no go.
Hopelijk heb je hier iets aan en gefeliciteerd met je zwangerschap!

Terug
Bovenaan