Zwanger met een leverafwijking

A

Anoniem

Guest
Achtergrondinformatie
In 2016 heb ik pijnklachten gehad die naderhand poliepaanvallen bleken te zijn. Na verschillende onderzoeken kwam het ziekenhuis er achter dat ik galstenen had en dat mijn galblaas eruit moest. Tijdens deze onderzoeken vonden ze afwijkingen op mijn lever. In eerste instantie moest ik stoppen met de pil. Ik ben toen overgegaan op de myrena spiraal (deze mocht namelijk wel). Hier heb ik helaas altijd last van gehad, dus toen ik na enkele maanden een brief kreeg dat de afwijkingen geen verwijzing hadden met de pil heb ik het spiraal laten verwijderen en ben ik weer aan de pil gegaan.

2024.
Ik heb dit jaar veel moeten verhuizen. Welgeteld 5 keer, waarin ik in de weekenden verhuisde en gewoon 5 dagen in de week ging werken. Va af Oktober kreeg ik lichamelijke klachten; ik was veel moe, had weinig eetlust en ieder griepje pakte ik mee X3. Ik was om de haverklap ziek en voelde mij niet mezelf. Ik had enorme darmklachten en ben daarmee naar de dokter gegaan. Onderzoeken volgden.

2025.
Tijdens verschillende onderzoeken kwam een diepe bloedarmoede naar boven, een ijzertekort en foliumzuur tekort. Verschillende onderzoeken gehad waarbij zij weer de afwijking op mijn lever aantroffen (keep in mind, dit is een ander ziekenhuis dan 2016). Zij wilde deze afwijkingen verder onderzoeken om er zeker van te zijn wat het was.

Uiteindelijk bleken dit adonomen te zijn. Veroorzaakt door oestrogeen, hormoon uit de pil. Om dit helemaal uit te sluiten moest er in Mei dit jaar een biopt gedaan worden. Dit biopt is fout gegaan. Ik kreeg een interne bloeding waarbij ik 4L bloed ben verlopen en in een diepe hemorragiache schock raakte. Na 10 dagen ziekenhuis mocht ik naar huis. In het ziekenhuis de bevestiging gekregen dat de afwijkingen zijn veroorzaakt door de pil en dat een zwangerschap risicovol is.

Augustus
In Mei per direct moeten stoppen met de pil. In September een gesprek gepland met de gyneacoloog om te bespreken wat de opties zijn om niet zwanger te worden, of dat ik moet denken aan sterilisatie.
Deze afspraak kwam te laat. Mijn me struatie bleef sinds Mei uit, waardoor ik voor de zekerheid een test deed. Door alle comotie in Mei had ik niet het idee dat ik zwanger was. Mijn hormoonhuishouding had vast tijd nodig om op gang te komen.

Little did I know dat de test er positief uit kwam. Zwanger 3+. Ik heb direct de huisarts gebeld, verloskundige en het ziekenhuis.

De afgelopen weken zo veel emoties gehad dat ik me leeg voel. Tot nu toe komt het ziekenhuis nog niet met een duidelijk verhaal en heeft nog geen duidelijk advies. Ik heb 3 adonomen van 5+ cm waarvan 1 van 11cm.
Vanaf 5 cm zijn ze risicovol. Ik heb er meerdere van onder de 5cm, maar die door de zwangerschap wel drastisch kunnen gaan groeien. Ik mag niet ingeleidt worden, en een keizersnee doen ze liever ook niet. Het overleg is nog vol in gang.

Aanstaande donderdag weet ik hoeveel weken ik precies ben. Want gezien me laatste menstruatie in Mei was, weet ik niet hoe lang het er is. Komende week waarschijnlijk 6 weken, want bij een eerder echo was er nog niets te zien behalve mijn baarmoeder die zich aan het voorbereiden is.

Uiteindelijk kiezen we voor mijn gezondheid. Maar er is zoveel niet bekend over deze afwijking dat ik de beslissing moeilijk vind. Ik ben me er van bewust dat alleen ik deze beslissing kan maken. Maar ik ben benieuwd naar ervaringen. Hoe verliep je zwangerschap? Waren er veel zorgen?

ik hoop dat de artsen met een duidelijk plan kunnen komen. Maar tot nu toe horen we dat de zwangerschap beter afgebroken kan worden en dat ze mijn veiligheid niet kunnen garanderenz

Terug
Bovenaan