Angst voor reacties zwangerschap

Hallo iedereen, ik ben sinds vandaag nieuw op dit forum.
Mijn man en ik zijn 12 jaar samen en hebben een dochter van 9 en een zoontje van 7.
Mijn man wilde altijd al 3 kindjes maar heeft mijn keuze gerespecteerd dat ik dit een heeeele tijd niet wilde. Nu begint het eigenlijk wel weer te krieben (geen idee waarom) en we kunnen er open over hebben en zijn allebei enthousiast en vinden het spannend. Onze kinderen vinden het heel leuk als er misschien een baby gaat komen, maar wij (vooral ik) zijn een beetje bang voor de negatieve reacties van mensen om ons heen (schoonouders, mijn moeder, vrienden en) over een paar maanden wordt ik 35 en mijn man is 35,ik ben nu 6 maanden van de prikpil af en heb nu momenteel mijn eerste menstruatie.
Hoe zet ik het beste de meningen van andere van mij af en ga ik er met volle moed in?
Alle tips en aanmoedigingen zijn welkom, aangezien ik dus met verder niemand heb gedeeld dat we bezig zijn en het voelt redelijk eenzaam. Sorry

Eigenlijk vraag ik me af, wat voor iemand daar nou echt wat negatiefs in zou zien.

Dat mensen vreemd opkijken en wat ongemakkelijke vragen stellen, betekent niet perse dat ze er negatief tegenover staan. Alleen dat ze verrast zijn, en vragen hebben, en even aan het idee moeten wennen.
Ik zou dus dit juist wel delen met anderen, zodat ze straks snappen dat de baby echt gewenst is, als/wanneer je straks zwanger blijkt.

Eigenlijk vraag ik me af, wat voor iemand daar nou echt wat negatiefs in zou zien.

Dat mensen vreemd opkijken en wat ongemakkelijke vragen stellen, betekent niet perse dat ze er negatief tegenover staan. Alleen dat ze verrast zijn, en vragen hebben, en even aan het idee moeten wennen.
Ik zou dus dit juist wel delen met anderen, zodat ze straks snappen dat de baby echt gewenst is, als/wanneer je straks zwanger blijkt.
Hoi, dankjewel voor je antwoord. Het probleem is vooral dat mijn schoonouders vaak zeggen dat in deze maatschappij niet meer moet gaan nemen en dan zouden we gek zijn, en dat gesprek was ooit eens ter sprake gekomen zonder dat we het gemeld hadden.
Mijn moeder en 2 broertjes zijn helaas niet zo fan van mijn man en kraken het liefst alles af wat met hem te maken heeft.
Mijn beste vriendin ben ik bang te kwetsen omdat het voor haar mentale gezondheid niet handig is als ze er meer zou krijgen maar denk dat ze dat wel zou willen.
Ik zou zo graag willen dat ik gedachten en opmerkingen van mensen naast me kon leggen

Waarom de mening van anderen? Jullie willen het. Ik ben 35 en 16,4week zwanger.
Heb 3 miskramen gehad, maar het is iets wat ik graag wil

Dan ben je maar gek, als er een kleine is zijn we vast wel weer enthousiast

Hoi, dankjewel voor je antwoord. Het probleem is vooral dat mijn schoonouders vaak zeggen dat in deze maatschappij niet meer moet gaan nemen en dan zouden we gek zijn, en dat gesprek was ooit eens ter sprake gekomen zonder dat we het gemeld hadden.
Mijn moeder en 2 broertjes zijn helaas niet zo fan van mijn man en kraken het liefst alles af wat met hem te maken heeft.
Mijn beste vriendin ben ik bang te kwetsen omdat het voor haar mentale gezondheid niet handig is als ze er meer zou krijgen maar denk dat ze dat wel zou willen.
Ik zou zo graag willen dat ik gedachten en opmerkingen van mensen naast me kon leggen
Tja dat van je schoonouders is hun persoonlijke mening. Als het niet jullie mening is, zou ik me daar verder niet te veel van aantrekken.

Vervelend dat je moeder en broertjes je man steeds afkraken. Heb je hun daar weleens op aangesproken?
Als zij zo weinig rekening houden met jullie gevoelens, waar houdt jij dan rekening met hun gevoelens?

Heel lief dat je rekening houdt met je beste vriendin. Misschien is het ook van een andere kant te benaderen, zij kan een gezinsuitbreiding niet aan. Maar misschien kan ze wel meegenieten van jouw gezinsuitbreiding? Praat eens met haar.

Hey,

Dat je in deze maatschappij geen kinderen meer moet nemen, dat kom je idd steeds vaker tegen (zeker op social media). Ik ben dan ook altijd heel nieuwsgierig wat ze daar dan juist mee bedoelen. Omwille van klimaat? Omwille van migratie en criminaliteit? Omwille van de oorlogen? Dat onze kinderen het financieel moeilijker zullen hebben dan ons?

Zelf heb ik het wel moeilijk met de oorlog in Oekraïne en heeft ons dat wel doen twijfelen voor een 2de kindje… Wat als de NAVO over enkele jaren meer betrokken geraakt, dienstplicht terug ingevoerd wordt?! Wat als onze kinderen ooit verplicht in de oorlog mee moeten gaan vechten?! Dat is toch echt je grootste nachtmerrie als moeder/ouder…
De overbevolking is geen goed argument, want in de Westerse wereld worden er vandaag vooral te weinig baby’s geboren.

Maar uiteindelijk wint hoop vaak van de angst. En ik vind persoonlijk dat mensen die vele jaren geleden zelf wel voor kinderen hebben gekozen, geen ‘recht’ hebben om zich daarover uit te spreken. Zij staan vandaag niet in onze schoenen dus zij kunnen onmogelijk weten wat ze zelf zouden hebben beslist in onze situatie…

Het is uiteindelijk gewoon jullie beslissing! Wist je dat mensen op hun sterfbed vooral spijt hebben van dingen die ze niet hebben gedaan? En hoe zwaar hun leven ook wordt, ze hebben dat tenminste elkaar om zich erdoor te slaan!

Hoi, je bent pas 35! Drie van mijn vriendinnen zijn na hun 45e zwanger geraakt omdat ze besloten hadden dat ze een derde kind wilden. Luister dus alsjeblieft niet naar negatieve opmerkingen – het is jouw leven, niet dat van je familie of vrienden. Het leven kent verschillende fasen en je echte vrienden zullen je altijd steunen. Als iemand dat niet doet, is het misschien de moeite waard om die relatie te heroverwegen. Ik wens je veel succes op je reis!

Terug
Bovenaan