Goed werkende placenta maar kleine baby

Ik zit nu bijna op 38 weken en volgens de verloskundige is mijn baby aan de kleine kant ongeveer 2300/2400 g wordt ze geschat. Mijn placenta werkt gewoon goed maar ze wil nu dat we weer een controle doen in het ziekenhuis maar dat wil ik liever niet omdat ze in het ziekenhuis dit als reden zien om medisch te worden. Hoe snel kan een placenta achteruit gaan als die vorige week nog goed was? Is het dan echt nodig om elke week controle te doen? Ik voel de baby ook erg goed en kleine baby’s zijn bij ons erg normaal.

Als dit een reden is om medisch te worden, voorkom je dat dan door te weigeren naar het ziekenhuis te gaan?
Ik zou gewoon gaan eigenlijk. Ik ben thuis bevallen en daarna direct in een ambulance naar het ziekenhuis afgevoerd.
Dat betekende wel dat ik 's avonds en 's nachts gewoon hulp kreeg met het aanleggen van de baby. Heel relaxed.
Ga ook eens een keer kijken op de kraamafdeling van je locale ziekenhuis. Dan weet je beter wat je kan verwachten.

Bij mij is in februari de kleine man geboren bij p21, opzich prima, maar volgens de eerdere groeiecho's t/m week 32 zou hij rond percentiel 70-80% zitten. Omdat ik hem minder voelde inderdaad op controle geweest in ziekenhuis en mede door zijn afgenomen groei medisch geworden en ingeleidt. De dingen die ze konden zien van de placenta op de echo waren gewoon goed, maar achteraf is de placenta opgestuurd naar het lab en bleek daar wel de reden te liggen voor de afgenomen groei en beweging.

Ook al vond ik het heel jammer dat ik niet met mijn eigen verloskundige kon bevallen, absoluut fijn en liefdevol gesteund door de verloskundigen en andere verzorgenden van het ziekenhuis. Laat je niet leiden door het beeld dat o.a. op social media wordt geschetst over ziekenhuisbevallingen. Ook het personeel daar doet er alles aan om jou een zo'n goed mogelijke ervaring te laten hebben en luisteren naar jouw wensen!

Voorkeur voor thuisbevalling kan ik echt wel begrijpen. Maar een risico nemen wanneer het op jullie gezondheid aankomt snap ik dan weer totaal niet.

een placenta kan binnen een uur achteruit gaan zonder dat je er veel van merkt. Een baby en beweging let je niet elke seconde vab de dag op. Een verloskundige weet echt wel waar ze het over heeft.

Blijft natuurlijk je eigen keus. Kan je in het ziekenhuis ook aangeven.

Terug
Bovenaan