Intake verloskundige / feestjes / drugsgebruik

Hi allemaal,

Beetje vage titel misschien, maar wij hadden net de intake bij de verloskundige. Hier werd de vraag gesteld of je natuurlijk nog rookt; drinkt of wel is drugs gebruikt. Nu gebruikte ik voor de zwangerschap wel eens drugs op een feestje heel sporadisch. Dit heb ik wel aangegeven. De laatste keer was toevallig december. De verloskundige gaf hierbij aan dat ze dan op onverwachte momenten een plastest gaan doen om te kijken of je nog gebruikt. Sowieso een beetje overdreven imo maargoed, protocol.

Mijn vriend is nu een beetje knorrig hierover, die gaf aan dat je dit soort dingen beter niet kunt zeggen omdat je nu meteen het label “junk” hebt gekregen.

Mij lijkt het niet dat als je uiteraard negatieve testen hebt met de plastesten dat ze hier een staartje aan gaan geven.

Wie heeft hier ervaring mee?

Groetjes

Hallo, ik moet het ook doen vanwege mijn wietgebruik voor de zwangerschap. Ik vind het zelf ook wel lastig omdat ik het gevoel krijg dat ze me niet vertrouwen. Aan de andere kant begrijp ik het ivm een verslaving ver in het verleden dus wel dubbel gevoel ja ☀️☁️ ze vraagt daardoor elke afspraak of ik het niet blowen nog volhoud terwijl het al jaren geleden heel erg was en recent alleen op een feestje wel eens was. Moet me dus steeds verantwoorden en dat vind ik irritant

Gezien deze activiteiten schadelijk zijn voor de ongeboren vrucht, en deze zichzelf niet kan beschermen, vind ik deze maatregel een heel goede ontwikkeling. Dat wil niet zeggen dag jij persoonlijk niet vertrouwd wordt.
Maar verslaafden in het algemeen hebben gewoon weleens een terugval. (Waarmee ik niet wil zeggen dat iedereen die ooit iets gebruikt heeft verslaafd is. Maar ik snap dat een verloskundige gewoon een vaste richtlijn krijgt.)

Ik heb zelf geen ervaring omtrent druks gebruik (nooit gedaan), maar ik werk zelf in het ziekenhuis (poli oogheelkunde dus wel heel wat anders), maar als ik het vanuit het oogpunt van 'medisch' bekijk snap ik dat het protocol is. Jij zal de waarheid spreken, maar er zijn heel veel mensen die zich voor dit soort dingen schamen en erover liegen dat ze nog gebruiken. Zo kan het zijn dat ze advies om bijvoorbeeld te stoppen niet opvolgen, terwijl ze wel weten dat dit eigenlijk beter is (er kunnen meerdere redenen zijn waarom het niet lukt).
Een verloskundige is uiteindelijk verantwoordelijk voor je zwangerschap en zal zich moeten indekken op dat gebied omdat er rondom druks gebruik bekend is hoe verslavend het is.

Terug
Bovenaan